NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel82
Skulle koppla husvagnen idag efter min v50 2010 och höger positionsljus fungerar inte på husvagnen. Men när jag kopplar efter min xc90 så fungerar det utan problem. Kopplat in mig med vida och felsökt systemet men inga fel hittade. Men verkar inte kunna mäta med multimeter i släpvagnskontakten på bilen som man brukar kunna göra med gamla hederliga kopplingar. Vet inte om det är CAN buss system.
Alla andra funktioner fungerar är endast höger positionsljus.
Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av P210
Har du 13-polig kontakt eller 7-pol? i vilket fall som helst så går ju bakljus, positionsljus, sidomarkeringslykta och skyltlykta för höger sida på samma pol - lyser höger bakljus?
av ptrj
Det ska visst gå att mäta i kontakten.
31 är jord.
R & L är höger/vänster blinkers.
58R & 58L är höger/vänster bakljus.
54 Bromsljus.

54g Kan vara dimbakljus eller konstant 12v. Beror på konfiguration.

Hade själv tidigare ett stenskott på en av ledningarna precis bakom kontakten. Saknade ungefär 0,5-1 cm koppar i kabeln. Det tråkiga var att jag ändå kunde mäta 12v i kontakten. Dock så saknades strömmen för att driva en lampa.
av timebandit
Ja, mäta är det bästa sättet att veta.
Det kan vara så att det faktiskt har ärgat/rostat etc också. Kolla så att det inte är smuts etc i kontakten. Lite elektronikspray löser det problemet då.
av Gabriel82
Skräp bakom spakarna. Trodde det var avancerat med Volvo canbus datorer. Men när jag plockade bort kontakt så hade bruna elkabeln ärgat av. Efter skarvning så funkar allt kanon. Tack för alla tips.
av timebandit
Härligt att höra. Ibland är det inte värre än så :)
DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Hej! Tack för enastående inlägg p[…]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]