Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har tidigare postat att jag tyck min bil börjat bete sig konstigt senaste två veckorna.
-tyckt att den går något sämre
-tyckt att den på något sätt gått lite mer ostabilt/mjuka ryckningar då man kört lugnt

Så hände något imorse då jag skulle ta dottern till konfirmationen.
Då jag skulle starta bilen så började den gnissla och ville inte starta. Försökte igen och då startade den.
Bilen började gnissla som sjutton. Tänkte att det kanske var en fläktrem eller dyligt så jag lät den vara. Efter två minuter på tomgång så slutade den.
La i backen och körde ut garaget och märkte då att kopplingen gav gas nästan vid golvet. La i ettan och körde långsamt. Samma sak där plus att nu kände jag att jag tyckte pedalen på något sätt var mer slapp och kanske inte gick upp hela vägen heller (kan ja inbillat mig det sista men det kändes så)

Ställde genast tillbaks bilen.

När jag nu lite senare går ut till bilen så startar den utan oljud men direkt när jag vrider på tändningen så är det ett kort gnisselljud av något i motorrummet. Precis som att den ska pumpa fram lägga något till rätta och det är det som gnisslar till.
Kopplar jag och lägger i en växel så känner jag att den tar efter någon centimeter och jag avbryter.

Någon som har idéer?

Edit: tänkte på en sak om det varit så att vissa gummibussningarna till motorfästet varit kassa och gjort bilen lite slö. Kan detta då ha skadat kopplingen? Kan inte se att motorn skulle luta något. Själv kan jag ju inget mer än det jag läser här :)
Det som tjöt till vid strömpåslag var bara plastkåpan till bränslepumpen eller vad det är som sitter vid fronten på motorn. Tror att den hamnat lite snett då bilen skramlade i morse.

Sedan så när jag har satt i gång motorn och drar lite i kopplingen i mottorrummet så gnisslar det till som tidigare i morse. Låter som den slirar.

Så jag tror efter lite google att det är lamellerna som behöver bytas men min kompis sa även att det kan vara vajern som behövs spännas, om det finns någon sådan.

Hur vet jag om jag kan köra med bilen eller inte. som det är nu så får jag dragläge efter ca 4-5 cm

Kommentarer?
Lucif3r skrev:Ja, din kompis lär nog läsa på så där tre år till innan han uttalar sig igen. Någon wirekoppling har volvo inte haft sen 80-talet, iaf inte på deras huvudmodeller, skräpmodellerna vetefan dock.

Det är hydraulisk koppling du har och inget annat.
:) det var nog på den tiden han lagade bilar ja.
tog lite kort och en video

När jag trycker på denna så tjuter rejält
Bild

Så har ser ena motorfästet ut, jag tycker kanske det vore bäst att byta alla om man ändå ska byta lameller , om det nu är det som spökar så det tjuter.
Bild
Bild

Sedan så spelade jag in en kort video på hur motorn låter allmänt. La den på mitt flickr konto så det kan bli några klick innan den startar. Ledsen
http://flic.kr/p/nniqud
av *pettson*
Mer textrader löser tyvärr inte problemet.
Ner med lådan, byt koppling inkl byte urtrampningslager och uppsmörjning, och se över svänghjulet.
Packbox är naturligtvis en rekommendation att byta samtidigt.
Behöver råd igen.
Har varit hos de lokala bilverkstäderna och 3500kr vill han ha för jobbet och jag köper på mig det som ska bytas. Jag tycker det lät okey.

Frågan är bara tycker ni jag ska byta fler saker när motorn väl är borta. Sjäv vill jag ha bytt motorfästerna men jag tänkte mig diverse remmar eller kan man byta allt sånt utan frigörning av motor?

Just det ja. Är det någon ide att leta upp en komplett koppling på skroten?
ny kopplings sats annars kanske du får ångra dig sen.
om det var jag skulle jag vilja ha så mycket som möjligt fixat på en å samma gång
men det är jag det.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]