NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu får man sälla sig till skaran som behövt byta drivaxel på sin V50....
Jag har känt av ryckningar i ratten vid gaspådrag sedan jag köpte bilen för 6-7 år sedan och vid senaste bes. hade det börjat läcka olja/fett från damasken.
Då ett byte av damask plus arbete skulle kostat 2500:- så får det bli att byta hela drivaxeln istället för en 5300:- inkl. arbete.

Har en V50 T5 Aut. och det var rätt känsligt vilken drivaxel som passade. OEM nummer: 36000559
(hade velat hitta en beg. för halva kostnaden)
av pkaze
Även jag måste byta drivaxel på min V50 D5 -09... Mekanikern rekommenderade byte av båda drivaxlarna efter en provkörning. Men det måste väl gå att få reda på om det är en eller båda som måste bytas? Ska man chansa på den långa (höger) först?

Och frågan är om det finns olika drivaxlar beroende på motormodell eller om det är samma på t.ex. D5 och 2.0F?
Om du hissar upp bilen och lägger dig under så går det ibland se vilken som skevar om man snurrar på hjulet. Är det svårt att se så beväpna dig med en bra tuschpenna och håll en mm från drivaxeln innan någon snurrar lite på hjulet.

Lycka till!
Åker själv runt och väntar på att min bil ska börja vibrera då jag kör rätt hårt med 263hk på hjulen, original drivaxlar T5 MY06 som gått 8500 mil.
Normalpris för en drivaxel i England är mellan 500-1500:- (Har kollat runt på olika bildelssidor som skeppar till Sverige). Om man är lite om sig och kring sig borde kan man alltså byta en drivaxel för ~2000:- inkl arbete eller varför inte båda två för ~3000:- när man ändå är igång.
Det är ju alltid bekvämt att åka till Volvo men det är faktiskt inte så svårt att beställa delar från nätet och anlita en bra billig bilmek i ert område. Drivaxelbyte ser ju ungefär lika ut på alla bilar så det borde de klara med bravur. Tänkte på er som vill lägga pengar på annat i sommar men måste byta drivaxel :)
pkaze skrev:Även jag måste byta drivaxel på min V50 D5 -09... Mekanikern rekommenderade byte av båda drivaxlarna efter en provkörning. Men det måste väl gå att få reda på om det är en eller båda som måste bytas? Ska man chansa på den långa (höger) först?

Och frågan är om det finns olika drivaxlar beroende på motormodell eller om det är samma på t.ex. D5 och 2.0F?
Jag har bestämt för mig att man kan avgöra vilken av drivaxlarna som är kass genom att försöka röra drivaxeln inåt och utåt med handen.
Ju mer spelrum/glapp i rörelserna desto sämre.

Vibrationerna i bilen/ratten kan mycket väl vara fel på drivaxeln men kan också peka på ett annat vanligt fel, nämligen motorfästena/motorfästkuddarna.

Jag är inte någon bilmekaniker så ni får ta mitt inlägg med en nypa valfritt.
Drivaxlarna ska kunna röra sig lite ut och in. De följer ju med i fjädringsvägen. Vet att v50 och s40n haft mkt problem med bottnade drivaxlar vid för mkt sänkning av bilarna. Då förstörs både knutar och sen även lagren i diffen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Hej! Tack för enastående inlägg p[…]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]