Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av swedbank
tja fick visst bli en 945a 1994a idag.

när bilen inte är startad, tar bromspedalen normalt.

Startar jag den sjunker den och tar i slutet.

Sen håller den sig där. har ifs inte testat att bromsat flera ggr, se om den den tar högre upp då... har inte bilen hemma så kan inte testa detta.

Jag funderar på om det är huvudcylindern. Tycker de tyder på det problemet.. Vad tror ni?

Bromsarna är helt okej tycker jag, fast dom tar långt ner.
av rid54
Antingen luft i systemet eller ett läckage. Om det inte går att se läckage utåt, vid något ok, så kan det varar internt läckage i huvudcylindern. Jag tror jag skulle börja med att lufta. Hjälper inte det är det nog huvudcylindern nästa.
av swedbank
rid54 skrev:Antingen luft i systemet eller ett läckage. Om det inte går att se läckage utåt, vid något ok, så kan det varar internt läckage i huvudcylindern. Jag tror jag skulle börja med att lufta. Hjälper inte det är det nog huvudcylindern nästa.
Okej. om det är internt, kommer de synas i behållaren då om jag åker och bromsar mycket?
av rid54
Svårt att svara på, beror på hur huvudcylindern är byggd och vilken packning som är dålig. Ett läckage bör faktiskt ge känslan av att pedalen sakta sjunker under konstant tryck från foten och både med o utan servo (motorn igång eller inte). Luft i systemet ger mer som svampighet (lång slaglängd och mjuk känsla).
av swedbank
rid54 skrev:Svårt att svara på, beror på hur huvudcylindern är byggd och vilken packning som är dålig. Ett läckage bör faktiskt ge känslan av att pedalen sakta sjunker under konstant tryck från foten och både med o utan servo (motorn igång eller inte). Luft i systemet ger mer som svampighet (lång slaglängd och mjuk känsla).
Var iväg och kollade på bilen nu igen. När den inte är igång kändes bromsen hård och bra sjönk ingenting, men när jag startar den så sjunker de somsagt och tar i slutet. Men pumpar jag upp tryck tar den där den ska och sjunker sedan...
av rid54
Servon hjälper ju till med trycket och om pedalen sjunker under tryck utan att "vilja stanna" på ett tydligt sätt så har du en läcka. Syns inget på utsidan är det i huvudcylindern.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]