Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissesvolvo
Som sagt det hålet är uppborrat då det är ganska stora ytkrav på det hålet map på porer och ev repor. Blockvarianten bestäms tidigt i maskinparken då det skiljer bearbetningsmässigt på dessa block. I övrigt är det det i princip samma block.
Hålet har aldrig varit "färdiggjutet" från gjuteriet, eller hur nu man skall uttrycka sig. Det är dock en lite "försäkning" i blocket där hålet är normalt på ett turboblock.
Således har ni block som ej har godkänts att användas som turboblock och då har åtgärder vidtagits för att kunna änvända som ett sugblock.
Användarvisningsbild
av milktrucker
nissesvolvo skrev:Som sagt det hålet är uppborrat då det är ganska stora ytkrav på det hålet map på porer och ev repor. Blockvarianten bestäms tidigt i maskinparken då det skiljer bearbetningsmässigt på dessa block. I övrigt är det det i princip samma block.
Hålet har aldrig varit "färdiggjutet" från gjuteriet, eller hur nu man skall uttrycka sig. Det är dock en lite "försäkning" i blocket där hålet är normalt på ett turboblock.
Således har ni block som ej har godkänts att användas som turboblock och då har åtgärder vidtagits för att kunna änvända som ett sugblock.
det är tur att vi alla kan ha olika uppfattning och vetskap om saker o ting
av nissesvolvo
milktrucker skrev:
nissesvolvo skrev:Som sagt det hålet är uppborrat då det är ganska stora ytkrav på det hålet map på porer och ev repor. Blockvarianten bestäms tidigt i maskinparken då det skiljer bearbetningsmässigt på dessa block. I övrigt är det det i princip samma block.
det är tur att vi alla kan ha olika uppfattning och vetskap om saker o ting
Eftersom det är svårt att tolka i text vad folk menar ibland så undrar jag hur jag skall tolka din kommentar ovan?

Jag tolkar det så att du inte tror på det jag skriver eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av milktrucker
jag utgår bara med vad volvoteknikern gav mig för info
av nissesvolvo
Ok då förstår jag. Jag har jobbat, om nu någon inte förstått det, på den del i Volvos motorfabrik som bearbetar blocken i ca 17 år. Först och främst handlar det om att det är en ekonomisk fråga. Att borra upp det här hålet för att sedan plugga det är alldels för dyrt. Likaså är det alldeles för dyrt att skrota turboblock när samma hål inte håller kvalitén. Då pluggas det och körs vidare som sugblock. Jag minns inte, eftersom jag sällan va inblandad i förförandet, om pluggen tätades med någon typ av Loctite. Dock skall det vara 2 tjörnslag.
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]