Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cederlid
Tjena, som rubriken säger så startar inte min 940, det är en 91:a med b230fb.

Det som hände var detta.
var ute en sväng med bilen ca 40 min, funkade klockrent under den tiden.
kommer hem och parkerar bilen, nästa dag så är den helt död, motorn går runt men vill inte starta, som om tändningen hade försvunnit eller soppapumpen gett upp.

nu har jag felsökt och bytt delar på bilen i cirka 2 veckor och fortfarande ingenting.
det jag har gjort på bilen är följande.

Bytt:
tändstift
rotor
fördelare
tändkablar
tändspole
tändmodul
bränslepumpsrelä
varvtalssensor

soppapumparna verkar fungera för det luktar soppa när man kör startmotorn plus att man hör pumpen gå igång på tändningen.
jag har testat att jorda motorn direkt från batteriet, kollat alla reläer (känt om dom klickat/ tagit loss kåpan och kollat när reläet suttit ikopplat)
kamremmen sitter som den ska.
finns det nånting mer som kan ställa till det för tändningen? för när vi körde med en tändningslampa/strobe lampa så visar den att tändningen står fel.
är det någon som har haft eller hört om liknande problem och har en lösning på detta?

Mvh irriterad 940 ägare
av sicnarf
Byt vevaxelgivare då. Eller är det samma som varvtalssensor kanske? Och det har du redan bytt, ja.
Kolla kamremen förresten. Felkoder?
av rid54
Dubbelkolla...
1. Gnista. Ta ett av de gamla stiften, jorda (lägg det på nåt jordat metallställe), häng på tändkablarna en efter en och kör startmotorn. Gnista via alla kablar? Blockera spridarna (går väl att ta bort nåt relä?) så inte motorn surar ned sig totalt.

Om det finns vettig gnista:
2. Prova med startgas.

Om det inte finns vettig gnista, kolla från tändspolen (med samma tändstift). Ingen gnista där heller - vilka rotationssensorer finns på motorn (vevaxel- kamaxel- fördelaraxelgivare)? Någon av dem defekt?

Om det finns gnista, men den går inte på startgas... - kolla tändläget.

Har bilen nån sorts immobilizer som kan strula till starten?

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]