Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FrostyWindblown
Har en V70 -89, och har dragits med vibrations problem en längre tid.
Misstänkte förstås först däcken/fälgarna och redan förra sommaren balanserade jag alla fyra 2 gånger på olika däckverkstäder.
Ingen skillnad. Tänkte att det är något fel på själva fälgarna (volvo original) så köpte nya fälgar i våras, men trots det så har jag vibrationer kvar.

Vibrationerna märks redan i ganska låga hastigheter som 50km/h och värt att notera är att när jag svänger på guppigt/ojämt underlag så känns det som att jag har glapp i styrningen, men det är inget som märks annars. Tänkte det kunde vara något knas med något stag eller så. Så jag bad dom dubbelkolla på besiktningen om dom såg något. Men fick höra att det såg bra ut (bortsett från en trasig damask).

Så nu vet jag inte vad det kan vara. Kan det vara hjullager (borde väl höras) eller är det något annat?

Någon som har en ide vad det kan vara, vad jag kan undersöka eller testa?

All hjälp välkommen.
av BjarneJ
Jag skulle nog kolla motorfästena, i synnerhet det vänster (sett framifrån) undre som gärna vill ge med sig efter ett tag. Det brukar kunna ses om du öppnar motorhuvan och kollar om motorn lutar åt vänstar. Kan låta och vibrera ganska ordentligt om det är trasigt. Annan möjlighet kan vara bussningar i framvagnen, men detta brukar upptäckas på Bilprovningen...
Användarvisningsbild
av taxi
Bytte du däck också? Jag har upplevt vibrationer i låga hastigheter pga både skadade däck och fälgar.
av FrostyWindblown
Hej,
hehe ja -89 var det förstås inte.. -98 skulle det vara.

Och tack för snabba svar - imponerande!
Jag ska försöka kolla upp det ni har tipsat om. Och japp har bytt däck, det är olika dimensioner på dom gamla och dom nya fälgarna.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
BjarneJ skrev:Annan möjlighet kan vara bussningar i framvagnen, men detta brukar upptäckas på Bilprovningen...
Det enda dom har kompetens(*host*) att se är glappa styrleder och spindelleder... Övriga bussningar vet eller bryr dom sig inte ett skit om. Resten av världen med minsta lilla kunskap om bilar vet därimot att det finns "några" fler bussningar än spindelleder och styrstag ...
av FrostyWindblown
Kollade om motorn lutade, men tycker inte den lutar nämnvärt. Om den lutar åt något håll så är det åt vänster (i färdriktningen, höger på bilden).
Se bild.
Tycker oxå motorfästet ser okej ut, men vad tycker ni? Se bild.
Bilagor
motorfäste.jpg
Motorfäste
motorfäste.jpg (548.36 KiB) Visad 424 gånger
lutande_motor.jpg
Lutande Motor ?
lutande_motor.jpg (526.78 KiB) Visad 426 gånger
Användarvisningsbild
av erikn
Hugger in på den här tråden då jag har lika problem. Köpte bilen för ca en månad sedan. Märkte ingenting när vi köpte den, men efter några dagar så märkte vi vibrationer. Stannade och kollade att alla hjulskruvar satt fast. Några dagar senare tar jag den bilen på jobbresa till Norge, så jag kör 55 mil enkel resa fram och tillbaka. Då märkte vi att vibrationerna var som värst vid 90-95 km/h för att helt försvinna efter 100.

Ett par veckor senare så åker vi till Falun. Då är vibrationerna som värst vid ca 105 km/h så vi tar väg 70 och håller 90 hela vägen dit och hem.

Förra veckan var jag till däckfirman (inte kunnat tidigare då hylsan till låsskruvarna var borta) men även efter balansering så har vi vibrationer.

För oss känns det som att det är bak, men helt säker är jag inte. Kan man få vibrationer av att någon bussning eller stötdämpare är slut? Har inga vibrationer i ratten.
av FrostyWindblown
Jag hade in min på verkstad och dom kollade motorfästena. Dom är ok.
Bytte däremot en drivknut och ett styrstag.
Tyvärr är vibrationerna kvar, på verkstan trodde dom att dom berodde på att det var något knas med kuggstången.
Dom kunde se skum i servovätskebehållaren. Dock så är det ganska kostsamt att byta den så har inte råd med det just nu.
Vad tror ni, låter det som en trolig förklaring till vibrationerna.

Och tack för alla tipsen!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw