NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av curry
Rådlös skrev:...Och på tal om rent vatten. Det finns dom som förordar destillerat vatten i kylsystemet. (Det minskar korrosionsrisken). Destillerat vatten är inte gratis om man skall köpa det på flaska. Däremot kan det vara ganska mycket gratis i vissa fall. Vi har i våran tvättstuga en luftavfuktare för att torka tvätt. Den producerar ett renat vatten, ett par liter om dagen. Kanske lite överdrift att kalla det destillerat, men lite åt det hållet. Även luftkonditioneringsanläggningar och luftvärmepumpar ger ju samma typ av vatten som restprodukt. Det borde vara utmärkt som kylarvatten ihop med glykol. Samla upp det vattnet i rena dunkar för framtida behov. Så har man tillgång till sådant renat vatten och vill hålla sitt bilkylsystem i toppform. Ta vara på det renade vattnet från klimatanläggningar och använd det i bilen.
Jo så gör jag sen många år, avfuktarna i garaget har jag högt upp ur vägen, och leder ner vattnet via slang i dunk. Brukar bli en 100 liter ungefär per säsong. Detta började jag med då jag såg rost på remskivorna på en månads stillestånd mitt i sommarn, och då bor jag ändå inte i ngt fukthål...
Detta vatten ska tydligen vara det optimala att blanda i kylsystemet, enligt "di lärde" fanns det en smärre nackdel med att använda riktigt destillerat vatten man köper men jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad för negativt det var...Någon som har en teori...?
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte tvärt om. Vatten från kylskåp, klimatanläggningar och sådant är inte optimalt att ha som batterivatten efterson det inte är avjoniserat. :?:

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]