Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40sport
Hej
Blev underkänt på besiktningen idag pga kärvande handbroms på höger bakhjul.
Är det något man kan fixa själv eller måste man lämna in bilen. Det är en fotbroms på bilen.
Tacksam för tips.
av Arne
Plocka lös bromsskivorna bak och kolla hur handbromsbackarna ser ut, ibland lossnar beläggen från backarna och kilar fast mellan trumma och bromsback. Undvik att köpa handbromsbackar från Biltema då dessa är för små i diameter. Smörj upp länkaget som vajern sitter på innanför bromsskölden, det är två leder. Kolla så vajern löper lätt i höljet, annars bör du byta vajer.
av S40sport
Tackar
Ska kolla under helgen, får se om jag lyckas med detta annars måste lämna in det .
Hur svårt är det att kolla upp detta, brukar inte ge mig på svåra jobb.

Mvh/ B.
av S6024t
h-bromsen ser inte ut som på dom äldre s80/v70 :ina.Handbromsen är inbyggd i oket,iallafall på dom med elhandbroms...
av pergrein
Den sitter inne i trumman på S80 MY08. Är ingen el-broms på dessa utan fotbroms som TS skriver.
Det ska inte vara så svårt att kolla om man har lite kunskap om hur man skruvar.

Med vänlig hälsning
Per
av S40sport
Hej
Lämnade in bilen och de bytte bromsbackar samt smörjde vajern, hela kalaset gick på 2000 kr med ombesiktning.
Är volvo original bromsbackar så dåliga att de håller i 6000 mil. Borde hålla mycket längre tycker jag.
Mvh.B
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det något som du upplever har längre livslängd på dagens bilar mot förr?

Ta för vana att bromsa ur trumman efter tvätt och regn så håller du backarna vid liv längre.
Användarvisningsbild
av Bosse78
S40sport skrev:Hej
Lämnade in bilen och de bytte bromsbackar samt smörjde vajern, hela kalaset gick på 2000 kr med ombesiktning.
Är volvo original bromsbackar så dåliga att de håller i 6000 mil. Borde hålla mycket längre tycker jag.
Mvh.B
Med tanke på att bromsbackarna bara används när bilen står still borde dom hålla bilens livslängd och mer därtill...
Användarvisningsbild
av Ravi
Bosse78 skrev:
S40sport skrev:Hej
Mvh.B
Med tanke på att bromsbackarna bara används när bilen står still borde dom hålla bilens livslängd och mer därtill...

Man måste ju motionera dem lite med då och då
av Arne
pergrein skrev:Den sitter inne i trumman på S80 MY08. Är ingen el-broms på dessa utan fotbroms som TS skriver.
Det ska inte vara så svårt att kolla om man har lite kunskap om hur man skruvar.

Med vänlig hälsning
Per
Vissa modeller hade gamla sortens handbroms, längt ifrån alla. Summum modellerna har elhandbroms redan från början.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]