Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag bytte mina torkarblad på min V70 -08. Då upptäckte jag en sak som naturligtvis har varit hela tiden, men jag har inte haft anledning att fundera över det. Dom båda bladen är olika långa! Det vänstra bladet är ca 15 cm längre än det högra.
Jag köpte Volvo original och det står anvisningar på kartongen så det är inte svårt att byta. Jag har tidigare låtit byta i samband med service, så jag har inte tittat på detta förut. Men nu hamnade jag i en situation "mitt emellan" servicetillfällena och gjorde det själv.
Dom gamla tog jag in och tvättade av med en nagelborste och tvålvatten. Det blev ganska gråsvart. Om man drar försiktigt med fingret på gummikanten så känner man att den är lite "sågtandad". Jag lägger dom gamla på hyllan i fall dom skulle behövas som reserv i någon nu okänd, framtida krissituation.
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja de va ingen nyhet att de är olika långa :wink:

Jag bytte på både C30n och V60n för någon vecka sedan och dom kan använda varandras torkarblad.

Köpte Bosch Aero Twin i Ullared. Ca 500kr för torkare till två bilar det är BILLIGT! Ja har alltid en ny uppsättning torkarblad liggandes.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 0 gånger.
av mattish
Usch för Volvos originalblad.. Dom blir man ju skinnade av. Tokdyra. Och dom är inte särskilt bra heller ;) Tråd om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... torkarblad

Att dom är olika långa beror ju lite på hur vindrutan är konstruerad. På min C-max skiljer det ännu mer :P På någon bil som jag bytt på satt det 650 blad på förarsidan och 300 blad på passagerarsidan.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Perra83 skrev:Ja de va ingen nyhet att de är olika långa :wink:

Jag bytte på både C30n och V60n för någon vecka sedan och dom kan använda varandras torkarblad.

Köpte Bosch Aero Twin i Ullared. Ca 500kr för torkare till två bilar det är BILLIGT! Ja har alltid en ny uppsättning torkarblad liggandes.
Är det alltså Bosch Aero Twin man ska gå på om man vill ha något riktigt bra? ....bättre än Volvos original?
Användarvisningsbild
av Perra83
Sceptic skrev:
Perra83 skrev:Ja de va ingen nyhet att de är olika långa :wink:

Är det alltså Bosch Aero Twin man ska gå på om man vill ha något riktigt bra? ....bättre än Volvos original?
Det vet ja inte men dom kostar typ 1/3 av vad Volvos kostar. Bosch gör annars rätt bra grejer. Sen var det dom värsta som fanns i det gula varuhuset i söder.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]