Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stefansj
Hej grabbar!
Har en 945-91 som går lite ojämnt vid fuktig väderlek
och kall motor. Vad kan det bero på...förslag på detta?
Tacksam för åsikter och funderingar.

Stefan
av mange240
Första tanken är ju ett dåligt fördelarlock, tändkablar. Är det länge sedan dessa blev bytta kan det ju vara läge med lite service.
av stefansj
Tack för ditt svar Mange!
Det är ca 2 år sen byte av förd.lock, rotor och kablar,kör inte
så rasande mycket varje år.Max 1500 mil.
Sköter olja/bränsle filter,stift enl.intervall.

Finns det fler förslag är jag intresserad.
Pärlan tycker inte om fukt verkar det som helt enkelt.
Stefan
Användarvisningsbild
av lennarte
stefansj skrev:Det är ca 2 år sen byte av förd.lock, rotor och kablar
Det är ju "nästan" nytt, men det kan vara skiftande kvalitet på "grejerna". Köper du vissa (dyrare) märken får du ett plastskydd (monerat) med till fördelarlocket. Kan vara temp.givaren för motorstyrningen som inte fungerar som den ska. Någon på forumet hade problem med läckande vatten mellan huven och plåten framför vindrutan (droppade vatten ner på fördelaren), men det problemet finns ju inte på 940. Där går huven ända fram till rutan, eller hur ? Någon spekulerade i att det kan vara lågt bränsletryck (i en annan tråd), men jag har testat (har en justerbar BTR) att köra på olika bränsletryck. Sänker jag bränsletrycket så mycket så man märker att den går sämre (smårycker och tvekar) så sätter boxen felkod 2-3-2. Förmodligen har du felet på tändningssidan, Tändstift ?

Mvh
Lennart
av mange240
stefansj skrev:Tack för ditt svar Mange!
Det är ca 2 år sen byte av förd.lock, rotor och kablar,kör inte
så rasande mycket varje år.Max 1500 mil.
Sköter olja/bränsle filter,stift enl.intervall.

Finns det fler förslag är jag intresserad.
Pärlan tycker inte om fukt verkar det som helt enkelt.
Stefan
Håller med lennarte om att det nästan är nytt, men beror ju samtidigt på vad du köpt för kvalite på grejorna, alternativet är ju att öppna och okulärbesikta grejorna inne i fördelaren, byt om det inte ser okej ut. En annan detalj som kan ställa till en hel del problem är bränslepumpsrelät då det brukar innehålla dåliga lödningar, dessa brukar gå utmärkt att löda om, sprätt upp det och kika.
av stefansj
Lennart & Mange Tack!

Spännande det här...Fördelarlocket är Bosch har jag för mig.
Bränslepumpsrelä,Luftmängdmätare,Motortempgivare,Tändlägesgivare är bytta.
Lambda bytt för ca 2år sen.
Men byter man Rotor oftare än Fördelare? Tändmodul?
Kanske är dags?
Bilen verkar dock dra lite mindre soppa efter LMM bytet...eller
beror det kanske på att utetemperaturen ökar?

Som ni ser,många undringar.
Fortsätt med inlägg om Ni har fler tips.
Bockar&Bugar :)
Stefan
av mange240
Nej dom brukar då i alla fall jag byta samtidigt, bra märke så borde ju inte vara något fel där, men ta gärna upp och kolla. tändmodul tror jag inte på. Däremot kan du ju gå över kontakter med kontaktspray och kolla så att jordpunkter ser bra ut.
Har du läst ut felkoder på den med hjälp av blinkdosan, tar för givet att motorelektroniklampan inte lyser?
av jaka
Hej!
Man ska kolla/byta de enklaste och billigaste sakerna först som att kolla att insuget och grenrör inte läcker genom att spruta på startgas (eter).
Därefter kommer byte av tändstift (undvik Biltemas stift), rotor och fördelarlock.
Hjälper inte detta kollar/byter man tändkablar, tändspole, hallgivare och att bränslepumpen funkar.
av stefansj
Tack för alla svar!

Jaka,Hallgivare vad är det för nåt?
Sprutar man eter på insugningsgrenröret,vad är det för
symptom man letar efter då?

??:-/
av Rådlös
Man sprutar startgas, som innehåller till största delen eter, som är en alkohol, på sådana ställen där man kan misstänka dåliga packningar, grenröret etc. etc. eller slangar som har med motorns förbränningsluft att göra. Om motorn t.ex suger i sig luft genom något felande hål efter luftmassemätaren så stämmer ju inte det värde som luftmassemätaren har givit till styrdatorn. Därför kan det bli fel. Det säger dock inte med självklarhet att det är felet i ditt aktuella fall. Men pröva. Om det finns ett hål, en läcka någonstans så ökar motorn i varvtal. (Motorn skall alltså stå på tomgång då man gör det här testet)
Men man skall absolut inte fylla motorrummet med startgas. Startgas är explosiv och en gnista från någon glappande elkoppling kan bli katastrofal om man har "vräkt på en hel burk" med startgas. Man skall först "orientera sig" på dom aktuella ställen som kan vara tänkbara felkällor. Sedan ger man en liten "dutt" med gas där. Har man då sprutat lite slarvigt på flera ställen samtidigt så vet man ju inte var motorn reagerade på startgasen.

Hallgivare är en liten elektromagnetiskt "kontakt" som sitter i fördelaren. Den sitter inne i fördelaren och talar om för motorns styrdator när det är dags att ge en insprutningspuls med bränsle och även när det är dags för tändgnistan till tändstiftet. På moderna bilar ger den (dess motsvarighet, vevaxelgivaren) också pulssignal till varvräknaren. Alltså en viktig del av motorns kringutrustning.

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Batterifråga?

Då jag inte vet hur insidan är konstrue[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]