Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra om någon har eller vet hur man går till väga för att byta ramarna runt luftriktarna på instrumentpanelen? (Se bild) Är det ett jättejobb ala riva hela instrumentbrädan, eller går de att få loss på något enkelt sätt?

Har de helsvarta idag och får troligtivs imorgon hem de silverfärgade.
Luftriktare.jpg
Luftriktare.jpg (24.5 KiB) Visad 5616 gånger
regeeN skrev:Borde väl gå att lista ut (hohohoho) när du får de nya ramarna. Gissar spontant på att det är clips eller lim, kan inte tänka mig någon fästmetod som skulle kräva att man river hela instrumentbrädan :shock:
Jo, det är ju helt klart sant. Men jag tänkte mest om någon visste eller om någon eventuellt har bytt.
regeeN skrev:Borde väl gå att lista ut (hohohoho) när du får de nya ramarna. Gissar spontant på att det är clips eller lim, kan inte tänka mig någon fästmetod som skulle kräva att man river hela instrumentbrädan :shock:
Haha, ja om det hade varit så så hade dom varit bättre stöldskyddade än grillarna iaf :P
kristianmann skrev:Når du får hem dom nya, då kan du se hur dom sittar i bräddan. Enkelt at byta. Har gjort det på min V70. 8)

Mvh,
Kristian
Fick precis hem grejerna och som en unge på julafton så öppnar jag direkt och kollar. Men jag måste faktiskt medge att jag trots jag har dem i handen inte riktigt hajar hur man får loss dom? Kör man ner något på sidan av de befintliga? Och vad? Vill inte ha sönder de befintliga eller instrumentpanelen. Hur gjorde du?
mattish skrev:Smörkniv är ett väldigt effektivt verktyg som inte repar.. Bara ett tips om du behöver bända och bryta lite..
Provat lite nu med falsben, men den vill inte riktigt ge sig.
Jo nu fick jag loss den och andra sidan var jättelätt. Tror jag hade lite otur med ena sidan som satt som f*n. Felet jag gjorde var att jag försökte få loss den vänstra med att bända inifrån bilen och upp. Men jag skulle tydligen bända från ytter (närmst dörren) och upp och då lossade den. Tack för stödet i alla fall. Nu är det bara mittkonsol kvar. De övriga luftriktarna orkar jag nog inte strula med för den lilla skillnaden med lite silver på "styraren".

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]