Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena! Jag har fortfarande ryckningar. När den är kall... Men jag vet inte om dom är lite mindre "intensiva". Fast det är säkert bara placebo. Har fortfarande inte provat ställa om tändningen. Kör just nu med Brisk stift ifrån Biltema. Tänker byta tillbaka till mina NGK stift samt fixa så att elektrodavståndet är exakt rätt. Sen när det är gjort ska jag ställa tändningen! Men jag misstänker nästan något med bränsletrycket...
andreasw skrev:Tjena! Jag har fortfarande ryckningar. När den är kall... Men jag vet inte om dom är lite mindre "intensiva". Fast det är säkert bara placebo. Har fortfarande inte provat ställa om tändningen. Kör just nu med Brisk stift ifrån Biltema. Tänker byta tillbaka till mina NGK stift samt fixa så att elektrodavståndet är exakt rätt. Sen när det är gjort ska jag ställa tändningen! Men jag misstänker nästan något med bränsletrycket...
Okej :) Tror vi har så gott som samma symptom och problem för skulle kunna tro att det är jag som skrivit tråden. Min bil går också rätt kasst kall och det blev ju bättre när jag fixa tändningen men det är ju inte 100% så gissar också på bränslesidan då jag bytt så gott som allt på tändsidan. Har bytt min förpump men det hjälpte inget så antar att min huvudpump behöver förnyas då den surrar :-)
Testade senast idag att se hur den beter sig:

Kall motor: 3an full gas, börjar acca på som vanligt, tappar sedan kraft efter <1 sekund och accar inte alls i samma takt och sedan efter en kort stund så går det som vanligt igen.

Varm motor: 3an full gas inga som hellst problem med ryckande/tvekande.
Kloge skrev:Har du bytt tempgivaren?
På en Golf så kunde den rycka ibland och där var det tändspolen som var dålig
Har inte bytt den, men jag skulle vilja OHM-mäta den för att utesluta fel. Borde också OHM mäta lambdasonden. Fick en instruktion utav en forum medlem om hur man ska mäta lambda, men jag hittade aldrig var jag skule mäta med multimeter... :/
lennarte skrev:Kolla på vad jag skrev i en annan tråd. "Ojämn gång."

Det är ju "nästan" nytt, men det kan vara skiftande kvalitet på "grejerna". Köper du vissa (dyrare) märken får du ett plastskydd (monerat) med till fördelarlocket. Kan vara temp.givaren för motorstyrningen som inte fungerar som den ska. Någon på forumet hade problem med läckande vatten mellan huven och plåten framför vindrutan (droppade vatten ner på fördelaren), men det problemet finns ju inte på 940. Där går huven ända fram till rutan, eller hur ? Någon spekulerade i att det kan vara lågt bränsletryck (i en annan tråd), men jag har testat (har en justerbar BTR) att köra på olika bränsletryck. Sänker jag bränsletrycket så mycket så man märker att den går sämre (smårycker och tvekar) så sätter boxen felkod 2-3-2. Förmodligen har du felet på tändningssidan, Tändstift ?

Mvh
Lennart
Klistrade in vad du skrev i den tråden Lennart. Hoppas det går bra!
andreasw skrev:
Kloge skrev:Har du bytt tempgivaren?
På en Golf så kunde den rycka ibland och där var det tändspolen som var dålig
Har inte bytt den, men jag skulle vilja OHM-mäta den för att utesluta fel. Borde också OHM mäta lambdasonden. Fick en instruktion utav en forum medlem om hur man ska mäta lambda, men jag hittade aldrig var jag skule mäta med multimeter... :/
Jag bytte den utan någon skillnad så du vet.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]