Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rid54
Med hänsyn till lennarte's kommentar och de symptom du beskriver tror jag du måste lyfta toppen och gå igenom ventilrörelsen ordentligt. OBS att även lyftarna kan kärva, det är inte nödvändigtvis ventilspindlarna som bråkar, så det är nog en ordentlig isärtagning och rengöring som gäller. Går motorn bra när den faktiskt går, behöver du nog inte bekymra dig om underdelen.
av matilda
Motoroljan var ny när problemet återkom. Jag ska byta bensin i tanken och kanske tillsätta någon renande tillsats, STP eller liknande. Jag är tacksam för synpunkter och ideer.
När jag kör motorvärmaren en timme lossnar ventilerna.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Jag har varit med om att kammaxeln skurit i lagringen i topplocket p.g.a tätt i oljekanalen från blocket
Hur ser det ut om du "lyfter" på locket på ventilkåpan medan motorn går på tomgång ? Det ska "skvätta runt" ordentligt med olja där om det är riktigt.

Mvh
Lennart
av matilda
Det skvätter olja med ventilkåpan öppen. Ventilerna sitter fast i öppet läge som de stod när motorn stannat föregående körning. Om jag värmer motorn med motorvärmaren en timme startar motorn, först dåligt ca 20 sekunder, sedan går den helt normalt tills jag stänger av. Jag kör nu på Shell V-power-bensin och ny motorolja 10W40. Jag överväger att byta till syntetolja som lär ha bättre förmåga att lösa upp avlagringar i motorn.
av matilda
Jag har också haft ur ventiltryckarskålarna och konstaterat att ventilen verkligen var fast i halvvägs ner. Så satt det tills motorvärmaren varit på en timme, då hade den kommit upp - hur snabbt vet jag inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
matilda skrev:Det skvätter olja med ventilkåpan öppen.
Vad menar du med ventilkåpan öppen? Jag menade locket på kåpan, har du bort hela ventilkåpan ska det "rinna över alla breddar". Jag misstänker att det kan vara lite liten passage för oljan till kammaxeln. På tidigare modeller (B21, B23) sitter det en strypning i blocket (som kan tätna), men jag tror den försvann tidigt. Det kan också vara så att du av någon anledning har dåligt oljetryck i motorn.
Jag fick problem med frugans bil för något år sedan. Den "kokksade" igen totalt så oljetrycket försvann så jag fick "riva ner" oljetråget och byta silen till oljepumpen + en massa rengöring i motorn och vevhusventilationen. Detta trots att den "gick" på "den bästa" Syntetoljan (Mobil 1 5W50) som byttes en gång om året (c:a 1300 - 1500 mil). Så jag är mycket skeptisk till syntetolja i bilar som inte går så mycket och med korta körsträckor. Där "hänger" mineraloljan med fortfarande. Själv kör jag numera på Biltemas Semisyntetisk 10W40.

Mvh
Lennart
av rid54
matilda skrev:Jag har också haft ur ventiltryckarskålarna och konstaterat att ventilen verkligen var fast i halvvägs ner. Så satt det tills motorvärmaren varit på en timme, då hade den kommit upp - hur snabbt vet jag inte.
Jadu... Vet du vad bilen varit med om tidigare? Det låter som nåt får dessa ventiler att kärva. Antingen någon sorts "klägg" (avlagring av seg natur) eller så är spindlarna krökta, eller så är det nåt med ventilstyrningarna. Ventilerna kan ju fått sig en smäll om det varit nåt med kamremmen tidigare, exempelvis. Antingen låter du det vara och hoppas att det "går över" (inslitning...) eller så måste du nog inspektera prylarna i detalj, dvs lyfta toppen o ta isär.
av jaka
Hej!
Häll för guds skull inte i STP eller något annat "rengöringsmedel" i motorn. Det funkar inte i ditt fall (om ens i något).
Ta bort toppen och undersök varför ventilen fastnar.
Att ventilen fastnar kan bara bero på att ventilstammen antingen är krökt eller att det finns en massa fastbränd koksad olja på den.
Att ta bort toppen är väldigt enkelt!

Man blir förvånad när du säger att du kört motorn med ventilkåpan borttagen! Går det överhuvudtaget på en Volvo? -Måste stänka en j...massa olja om så är fallet!
av matilda
Efter att ha kört motorn 20 minuter per dag i två dagar med Shell V-power direkt från en båttank via bensinpumpen då jag värmde motorn en timme med motorvärmaren för att få alla ventiler att röra sig, har den gått att starta helt perfekt även i kallt tillstånd. Nu är bensinen i tanken bytt. Det måste rimligen vara gammal bensin som orsakat problemen. Den får väl förbrukas i min tvåtaktssaab som inte har några ventiler. Konstigt att man aldrig hört talas om dessa problem pga gammal bensin. Tack alla forumskrivare!
av jaka
Hej!
Har mycket svårt att tro att bensinen, om så aldrig så dålig, kan ha orsakat dina problem med fastsatta ventiler.
Snarare är det så att du nött bort koksavlagringarna på ventilspindlarna eller nött upp ventilstyrningarna så pass att ventilerna löper fritt nu (det senare ingen höjdare).
Vet du vad bilen varit med om tidigare?? Har du haft den länge?? Att ventilerna sitter fast skulle åtminstone få mig att lyfta på toppen och undersöka Varför de sitter fast. -Jag är så jävla nyfiken av mig... :)
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]