Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Otroligt nyfiken på vad slirning på backen kan göra för lamellen. Nån förklaring där kanske?
Menar.. motorn roterar ALLTID åt samma håll. Ingående axeln i lådan gör likaså. DVS.. kopplingen roterar bara åt ett håll ALLTID.
Så med det som bakgrund är jag väldigt nyfiken.

I övrigt löser han oljudet/kopplingsproblemet med byte av densamma och han får lådan att fungera som tänkt likaså. Det finns servicemeddelande om exakt det som hänt och dess lösning. Det enda som är osäkert är om han har dubbelmassesvänghjul och hur det mår. Men det visar sej när lådan är nere.
tackar för svaret/svaren pettson :D.

jag är med inntresserad av att veta fisch menar du att
jag ska stå å bränna upp kopplingen så att jag troligen inte kan köra alls sedan ?:-/ huum
varför skulle koppligen bli tyst om jag skulle göra så här?.

stavningen struntar jag i att nämna nått om idag :mrgreen: Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Visst kan man få tyst på en tjutande koppling en liten stund genom att slira på den, men det är knappast en vettig "lösning" plus att du kommer se ut som en idiot på byn/stan när du står och slirar på kopplingen :lol:

Sen är väl inte ditt problem att kopplingen tjuter heller, utan mer åt något skrammel-aktigt ljud? Då har jag väldigt svårt att föreställa mig att slira på kopplingen skulle lösa någonting, ens temporärt.
jo tjutande koppling när bilen är kall är ett av bekymmren.
det andra är att det är svårt att få i backen utan att
trampa ur alt lägga i backen före jag kall startar
sen har vi ju detta med skrammlet från lådan
när allt är varmt.
när allt är varmt funkar allt bra bortsett från det pinsamma skrammlet på tomgång.
men det här ska vad jag förstått försvinna när kopplingen byts.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Kraftigt slirande på kopplingen torde vara ett säkert sätt att ta död på ett dubbelmassasvänghjul. Fjäderna i svänghjulet tål inte hur mycket värme som helst och det är dem som ger sig - på grund av överhettning - när svänghjulet havarerar. Det kan naturligtvis även finnas andra orsaker till svänghjulet går sönder, men kraftigt slirande på kopplingen är inte att rekommendera.

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]