Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#864182
När jag bytte bränslefiltret på 740n i somras råkade jag skruva tillbaka det med spänning så hela korgen låg vinklad uppåt. Då nuddade pumpen i karossen, vilket resulterade i ett vinande ljud inne i kupén. Blev tyst direkt jag la något mellan karossen och pumpen. Du kanske har något liknande problem?
#864185
Rillexc70 skrev:Jag har en också en v70xc 2000 och min tjuter som fan den med , ursäkta språket men , och den luktar bensin som tusan med. någon som vet hur jag ska gå till väga eller om någon kan någon länk till en sprängskiss på bränslesystemet?

Fråga på en verkstad och de ville ha 13200 för att byta och de tycker jag låter SJUKT mycket ........
AWD-modellerna har två bränslepumpor och jag utgick från följande när jag bytte rör, filter m.m.
Var beredd på att det är ett arbete som tar lite tid i anspråk, men särskild svårt är det inte.
Om inte det ska låta är det viktigt att se till att bränslerören (de nya) tejpas fast eller kläs med gummislang, för att inte skapa oljud.
Inlägget är skrivit av Henke3:

Tanken ligger ovanpå subframe med bakaxel.
Jag gjorde så att jag lossade längsstagens kosoler som sitter med 1 stor resp 2 mindre skruv per sida vid det runda domkraftsfästet - var försiktig med bromsrören!
Sen lossade jag den mittre skruven som håller subframen upp i karossen på bägge sidor - ta bort dom helt (M10)
Sen satte jag en domkraft mitt under subframen - en stor plan yta mitt under bakaxeln.
Därefter lossade jag alla 4 M12 som håller subframe mot kaross ca 10mm.
sen sänkte jag domkraften och kollade så att allt följde med ner.
Därefter bytte jag ut M12-orna en åt gången till gängad stång ca 250mm långa med planbricka och mutter.
Detta gör att du sen kan fortsätta att släppa ner hela paketet bit för bit men kan oxå lätt få tillbaka det upp i rätt läge när du är klar.
Innan du fortsätter att släppa ner måste du lossa momentröret till bakaxeln.
Stöd även därunder med en domkraft.
Jag lossade även ljuddämparna från dess bakre infästningar men lät dom hänga kvar i subframen.
Lossa muttrarna till skarven mellan kat och ljuddämpare så att det kan röra sig och inte bryter i katten.
Nu kan du fortsätta att släppa ner bit för bit, skruva ner muttrarna allt eftersom.
Håll hela tiden koll på bromsrören så att du inte förstör dom.
Jag släppte allt rakt ner ca 100mm, sen släppte jag ena sidan först ca 100mm till för att få rum med armarna ovan tanken på den sidan, därefter lyfte jag upp den sidan samt upprepade på andra sidan.

Man kan naturligtvis lossa avgassystemet helt och ta bort det, lossa kardanaxeln helt från bakaxeln och dra den åt sidan.
På så sätt kan du släppa hela bakvagnen längre ner på en gång.
Jag gjorde inte detta dels pga tidsbrist, dels pga att jag låg hemma på grusplanen med bara bakre delen av bilen upphissad.

Byt filter samtidigt.
Jag bytte ut en del av stålrören mot plaströr för att slippa rost i framtiden.
Nåt av rören med olika dimensioner i ändarna köpte jag nytt, även en del gummislangar som var formgjutna köpte jag nya. Se till att rostskydda alla rören ordentligt innan du lyfter tillbaka tanken, se oxå till att du har alla ljuddämpnings mattorna på plats och att rören sitter i sina hållare resp med tejp som det satt original, annars är det stor risk att du kommer att få problem med ljud från bränslepumpen.

Har säkert glömt nåt, fråga om du undrar nåt mera.
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]