Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HeLe
Hejsan!

Har en 240 kombi med en rätt så vanligt fel: Bakdelen hänger ner så att reservhjulsbaljan ibland skrapar i.

Har bytt fjädrar och om inte dom lurade mig på Bildelsbasen skall dessa vara extra starka men baken hänger ändå.

Blir det bättre med att byta dämpare?
Eftersom jag använder den mycket att frakta tunga grejor och ibland släp så funderar jag på att ta starkare dämpare men är det bortkastade pengar?
Bra tips på en bra leverantör av dämpare?

/Henrik
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är fjädern som håller uppe bilen, så det är denna du ska fokusera på även om ett dämparbyte inte heller är fel.
Är det begagnade eller nya fjädrar du köpt?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag har bara kört med vanliga stötdämpare med 245:an och brukar inte köra med tung last, men vanliga stötdämpare verkar ju inte göra så värst mycket för bilen i höjdled.

Ifjol hade 245:an ena stötdämparen bak punkterad och den andra var på gång och och det påverkade inte alls fjädringen i höjdled.
Om man överdriver massor så kändes det istället som att bilen hade tendenser att lägga sig i kurvor. Alltså bakvagnen svängde lite väl mycket i sidled med trasiga dämpare.
I höjdled, alltså gupp, var det ingen skillnad med nya stötdämpare och de gamla trasiga. Däremot blev det stor skillnad hur bilen rörde sig i sidled.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]