Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Har en volvo 244 -79 (skattebefriad) som jag funderar på att göra iordning! Den har röd tyg inredning i topp skick bilen är helt original och bara en ägare innan mig! Den är risig i plåten men tanken är att byta allt och lacka om den i original kulör! Bilen har bara rullat 32xxx mil.

Frågan är vad kan denna bilen bli värd om man gör iordning den? Kommer ju bli helt original.

Med vänlig hälsning, Christofer Sakshaug
kiddeee skrev: Bilen har bara rullat 32xxx mil.
Bara :?: Är det ett kryss för mycket där, så det är 32XX det skall stå :?:
Något jag har funderat på är detta med att byta ut plåt, hur påverkar det värdet på bilen i övrigt? Visst att bilen då är i originalskick och inte original, men hur stor skillnad är det? Samma sak med lacken, originallack kontra omlackerad (i originalfärgen)? Något som har särskild betydelse för en veteranbil eller är det som alltid en helhetsbedömning på lite allt möjligt?
regeeN skrev:Något jag har funderat på är detta med att byta ut plåt, hur påverkar det värdet på bilen i övrigt? Visst att bilen då är i originalskick och inte original, men hur stor skillnad är det? Samma sak med lacken, originallack kontra omlackerad (i originalfärgen)? Något som har särskild betydelse för en veteranbil eller är det som alltid en helhetsbedömning på lite allt möjligt?
En originalbil är alltid en originalbil som i alla fall jag personligen värderar mycket högre än de som är renoverade även om skicket i många fall faktiskt är bättre då det är renoverat. Men man har ju olika uppfattningar kring detta så en värdering är svår att göra.
Du kan ställa din fråga hundratals gånger men det går inte att svara på en sådan fråga. Det finns inga pristabeller för bilar som är 35 år gamla. Och ännu värre, du har inte börjat renovera den ännu. Skulle någon utlova ett pris på något som inte existerar i dagsläget?
Det blir som Hilmer sa tidigare, en bil som har gått 32 000 mil renoverar man för sig själv. Det blir ingen vinstgivande affär.
En 240 -79 av dl/gl modell är inget samlarvärde i, oavsett hur du renoverar kommer den inte att stå högt i pris, det är fortfarande bara bruksvärde på dom.
Måste bara säga en sak. Frågan var inte om jag skulle tjäna pengar på det inte. Frågan är vad man kan få för den? Och hur kan ni veta att det inte blir en vinstaffär? Har tillgång till både verkstad och lakerbox så inget som kostar jätte mycket. Samt att jag har alla delar som behövs hemma.

Så åter till frågan, vad kan man få för den när den är i ett bra orginalskick?
Ett råd är att du går in på Blocket och gör en "skanning" av marknaden. Själv hittade jag bara en som låg i närheten av dina miltal. Den begär de 6.900:- för.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]