Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

För att kolla efter avgaser i expansionskärlet så varmkörde jag motorn, skruvade av locket till expansionskärlet, gasade till snabbt pulsvis 5-6-7 gånger i rad med 3-4 sekundersintervaller. Vattnet har ingen olja, dock en del sot(?)-avlagrings-partiklar. Jag kan inte antyda några småbubblor, men däremot när man gasade några gånger så stiger vattnet mer o mer, det blir också som en kaskadeffekt från kärlets hål o botten, som att vattnet pressas ut med mkt kraft, men det kastas inte ut vatten utanför kärlet som en explosion, det pumps liksom upp o nivån stiger. Jag kan faktiskt ärligt inte avgöra om det är ett lufttryck eller vattentryck som kommer. Ja det kan lukta avgas ibland men jag kan heller inte avgöra om det är från kärlet eller från motorn som läcker avgaser( pga ett övertryck i vevhuset, ett annat problem jag oxå måste lösa) Gasar jag på fler gånger som svämmar vattnet över. Vattnet har jag fyllt på mellan medium o max-nivå-markeringen, när motorn blir varm så stiger det till max-strecket.(nivån är den samma vid tomgång oavsett lock på eller av)

Temperaturen på motorn är normal, eller aningen varmare än "mittstrecket" men den är stabil o blir aldrig kallare eller varmare oavsett hur mkt eller lite jag kör med bilen. Bilen dricker ingen olja. Vattnet har inte heller försvunnit(dock har jag nått skumt läckage på vattnet, nån deciliter i veckan kanske, ibland inget alls)

Är det normalt att vattnet stiger så våldsamt när man pulsgasar? Jag testade dock inte att pulsgasa med locket på, men gissar det blir samma effekt. Locket håller tätt, det pyser ibland kraftigt när man skruvar av det, ibland vill vattnet också resa sig när man öppnar locket, nån gång kom det lite vatten över kanten. Öppnar man sakta så okej. Är det övertryck jag har i kylsystemet? Vad beror detta på? (ursäkta den långa texten)
Ja det blir övertryck. Fyll på till rätt nivå när bilen är kall, ha locket på lagom åtdraget och kör som vanligt. Håll koll på tempmätaren bara så den inte stiger över hälften.
Fyller man på när den är varm händer sånna där konstiga saker.
TourettesGuy skrev:Ja det blir övertryck. Fyll på till rätt nivå när bilen är kall, ha locket på lagom åtdraget och kör som vanligt. Håll koll på tempmätaren bara så den inte stiger över hälften.
Fyller man på när den är varm händer sånna där konstiga saker.
Skrev jag så otydligt eller läste du for snabbt? ;) Vattnet är ju rätt påfyllt, eller vill du hellre se att det ligger exakt på mittens-strecket? ..borde inte ha nån betydelse då det finns god felmarginal. Jag fyller alltid på när motorn är kall.
av rid54
Vattnet i kylsystemet pumpas ju runt av vattenpumpen, som följer motorns varvtal. Om motorn varvas upp, ökar strömningen betydligt i systemet och att det då uppstår lite nivåskillnader är inte konstigt, det finns ju mjuka material (slangar) i kretsen. Det kan också finnas någon liten luftficka någonstans. Systemet ska vara slutet för att funka perfekt och ett visst övertryck ska finnas för att hålla uppe kokpunkten till lite över 100 grader. Öppnar man locket och låter motorn bli ordentligt varm kommer vätska att tryckas ut. Nivån i systemet är inte kritisk, så länge den syns i expansionskärlet, aldrig under MIN, dock (kall motor). Och systemet ska alltså vara stängt i normalfallet.

Det låter som du misstänker läckande topplockspackning, men de symptom du beskriver här är inte tydliga tecken på detta, tycker jag. Visst vattensvinn kan förekomma av helt oskyldiga anledningar.
Hej!
Försvinner vattnet när du har locket på expansionskärlet åtdraget?
Gör det det så har du en liten läcka någonstans.
Så var det på brorsans 745:a -87, vattennivån fluktuerade hela tiden i expansionskärlet, och vatten försvann spårlöst.
Till slut tog vi bort topplockspackningen monterade en ny (vi behövde inte plana toppen) och vips var vattenproblemet löst!
även locket på burken måste vara riktigt brukar sitta en tryck ventil där för kännedom.
påstår dock ej att ditt är paj men en grej att tänka på.

gubbstrutt

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]