Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Jag googlar som en galning på mina bil-problem men blir inte alltid klokare.

Jag måste ta reda på om min oljekylare är hel eller ej(om kanalerna inte håller tätt o mixar vatten med olja) . Någon som hade en Volvo 850 hade trasig oljekylare, han hade tonvis med olja i expansionskärlet, det var helt svart med tjock ren olja. Läste om en kille som hade en Porsche 944 och hade också en trasig oljekylare, men han hade ingen olja o expansionskärlet utan hade "bara" vatten i oljan.

Beror detta på att olika bilar har oljekylaren placerad i olika delar av "systemet" på bilen?

Är det svårt byta oljekylaren? (bara delen som oljefiltret sitter fast i) Är det bara en mutter bakom filtret o sen lossa?
av rid54
Du lär väl märka om det finns ett läckage? Olja i vattnet och/eller tvärt om... Det strömmar ju över från det system som har högst tryck vid läckan. Under körning torde oljetrycket vara störst > olja in i vattnet. När du stänger av försvinner oljetrycket, men det kan vara tryck i kylsystemet > vatten in till oljan. Beroende på hur läckan har bildats kan det faktiskt bli som en backventilfunktion och då blir det typ det ena eller det andra. Har du inga symptom borde du knappast ha en läcka...
av NilsO
BlåVolvo skrev:det finns ett mkt mkt svagt skimmer av "bensin" på ytan i expansionskärlet, men jag vet ärligt inte om det är från oljeläckage eller om det är från glykolen som sådan?
Om du inte ens VET om du har olja i kylvattnet, varför då ens börja fundera över oljekylaren?

Jag tycker du skulle ta bilen till någon som är van vid bilar och visa upp den istället för att starta tråd på tråd här. Låt honom eller henne titta på oljan och kylarvätskan när motorn är varm. En van person kan avgöra om det ser bra eller katastrofalt ut på ett ögonblick. Det enda som egentligen verkar vara fel på din bil är att den tar lite kylarvätska. Det gjorde min 940 -96 också när jag köpte den, cirka en halv liter i månaden. Efter att jag letat lite efter ställen där det fuktade och dragit åt två slangklämmor har det inte behövts påfyllning på två år.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]