...

Moderator: Moderatorer

En sak är klar, den vägen är stökig och jag håller med om att taxi ofta bär sig underligt åt. Det är inte otroligt att jag också retat ett antal under mina år. Det har förekommit gånger som man bytt fil till vänster och insett att man borde låtit bli. Då blir situationen stressande för man vill ju inte köra till Knvsta och vända. Kunden blir inte imponerad skulle jag tro. :D
Hahaha.. nej det är ju lite jobbigt. Själv lyckades jag missa att svänga av vid en rondell i Sollentuna 2 gånger i rad i veckan som var.. men det berodde mer på att jag satt och pratade allt för mycket med passagerare och att jag 99 av 100 gånger kör rakt fram i den rondellen.. muskelminnet ville inte släppa taget.

När jag väl missat den första gången svängde jag runt i nästa rondell, bara för att köra rakt fram i samma rondell igen, så det blev en vända i en tredje rondell för att vända tillbaka och lyckas svänga rätt i rondellen i mitten. :) Ibland har man lite otur när man tänker..
Angående påfartssyndarna som visades på filmen:

Så här står det i Trafikförordningens 3 kapitel:

23 § En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder.
En förare som avser att lämna vägen skall i god tid inta det körfält som är bäst lämpat för detta. Om det finns ett retardationsfält skall föraren snarast möjligt köra in i det.

----

Vid tre-fyra olika tillfällen på hemvägen från Sthlm igår, speciellt mellan Uppsala-Arlanda, dök det upp "sniglar" på påfarten så man blev tvingad att byta fil :roll:
joel80 skrev:.
Förstår att kunder kan vara jobbiga.. men tycker verkligen taxichaffisar att det är värt säg 3000kr för fortkörning för en 400kronors-kund?
Bryr sig ens polisen om att plocka Taxi för fortkörning? De senaste 10 åren i Örebro kan jag bara minnas att jag sett två eller tre taxibilar hålla hastighetsbegränsningen. Det är så ovanligt så att när det verkligen händer lägger man märke till dem, alla andra gånger blir man bara irriterad på att yrkes-chaufförer som borde veta bättre beter sig som idioter i trafiken... :-(O)
Mabuse skrev: Bryr sig ens polisen om att plocka Taxi för fortkörning?
Var så säker. De två gånger jag har åkt på fortkörning har varit när jag kört taxi. Och det var, i mina ögon, små avvikelser. En gång på Vårbergsvägen, Skärholmen då jag körde 55 på 50 väg, samt en gång i Mölnbo på väg till Katrineholm. Det var också 55 på 50 väg. Men tydligen måste "taxikulturen" i Örebro vara extrem, eftersom du upplever så mycket negativt med taxi. :|
SvenB skrev:En sak är klar, den vägen är stökig och jag håller med om att taxi ofta bär sig underligt åt. Det är inte otroligt att jag också retat ett antal under mina år. Det har förekommit gånger som man bytt fil till vänster och insett att man borde låtit bli. Då blir situationen stressande för man vill ju inte köra till Knvsta och vända. Kunden blir inte imponerad skulle jag tro. :D
Jo, sträckan mellan Väsby och Arlanda är ofta jobbig, åker där varje dag så jag har bra koll på hur det fungerar.
Jag kan faktiskt förstå hur Taxi allt som oftast blir mycket stressade av att det går 40km/h från Väsby till Märsta-avfarten och att de gör allt de kan för att hitta några sekunder för att korta sin tid till Arlanda, med en förmodligen stressad kund. Att de sedan bara vinner 30 sekunder i slutänden spelar ingen roll, det är själva känslan där, att ha kommit framåt i kön som räknas... och att kunden tror att de har gjort allt som gått för att ta denne till Arlanda på tid.

Därmed inte sagt att jag accepterar några av de exempel som Joel visat på sina filmer, med inträngning vid Väsby-avfartens avfartsfil in på E4:an igen, otyget med att "råka åka av vid Stora Väsby" för att direkt komma på att det ju var fel och på så sätt tjäna några bilar i kön.
Jo, jag råkade "hjälpa" en taxi att missa Märsta-avfarten en gång för många år sedan, men jag tror inte att jag skulle göra så idag och framför allt inte vid Arlanda avfarten, för det drabbar troligen en kund som kanske missar flyget, men tanken har slagit mig många gånger... :twisted:

Som jag ser det så är det största problemet "buffligheten" och egoismen som breder ut sig i trafiken och i samhället i stort. Jag har väl växt upp och oftast skiter i dessa pajaskonster och låter dessa hålla på, men vissa dagar så kan även den gamle hunden vakna till igen och då kan jag vara onödigt retsam och elak i trafiken för de som inte vill spela enligt regelboken :mrgreen:
Det finns lika mycket idioter åt alla håll. På södra sidan så är det vid Södertälje mot E20. Det kommer många i högerfil från Sthlm, sedan kommer ett gäng från påfarten vid Moraberg som hamnar i de luckor som finns. Alltså är det många som ligger i högerfil. Lik förbannat kommer det ett helt gäng i vänster fil och bara ska pressa sig in precis när man passerat bron, där avfarten är. Idioter.
BennyL skrev: Jo, sträckan mellan Väsby och Arlanda är ofta jobbig, åker där varje dag så jag har bra koll på hur det fungerar.
Jag kan faktiskt förstå hur Taxi allt som oftast blir mycket stressade av att det går 40km/h från Väsby till Märsta-avfarten och att de gör allt de kan för att hitta några sekunder för att korta sin tid till Arlanda, med en förmodligen stressad kund. Att de sedan bara vinner 30 sekunder i slutänden spelar ingen roll, det är själva känslan där, att ha kommit framåt i kön som räknas... och att kunden tror att de har gjort allt som gått för att ta denne till Arlanda på tid.
Där tror jag du slagit "huvudet på spiken". Jag kan tillägga att jag under en tid hade sträckan Stockholm-Arlanda som mitt andra hem. Jag körde så gott som uteslutande den sträckan varje arbetsdag, 35-40 mil/dag, eftersom jag mellan åren 1985-1996 hade en bil som gick på entreprenad för SAS Limousine
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 356

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt