- sön 11 maj 2014, 19:54
Jag har beställt en Mitsubishi Outlander PHEV som tjänstebil men ännu inte fått den levererad.
Jag har våndats ett tag nu ifall jag skulle satsa på en V60 D6 PHEV istället men har inte riktigt kunna få det att väga över till V60:ns fördel, hjärtat säger ju Volvo.
Kanske jag har missat några argument ni kan hjälpa mig med, så här har jag värderat de olika bilarnas för och nackdelar.
Outlander
+ Byggd från början som hybrid, bra placering på batterierna.
+ 4WD på ren el.
+ Större än V60:n bättre utrymmen, betydligt större bagage.
+ Går mycket tyst, skaplig komfort. Bensinmotorn går omärkbart(utom vid fullt gaspådrag)
- Tråkig design, inredningen är inte premium.
- Litet märke med svagare återförsäljarnät.
- CVT låda (dock används den i princip aldrig annat än över 120 km/h eller vid max gaspådrag)
V60
+ Det är en Volvo!
+ Snygg design, premiumkänsla i inredningen.
+ Häftig prestanda på förbränningsmotor.
- Pris, över 100.000 dyrare än Outlandern.
- Betydligt högre förmånsvärde(3483 kr/mån mot 2008 kr/mån på Outlandern i grundpris)
- Lite krystad konstruktion med batterierna placerade högt och långt bak i bilen(som att ha 300 kg i bakluckan, knepiga vägegenskaper?)
- Dåligt bagageutrymme p.g.a. batterierna.
- Dålig prestanda på ren el(70 hk mot Outlanderns 160 hk)
- Ingen snabbladdning!?
- Tung (2044 kg mot Outlanderns 1800 kg)
- Start/stop på dieseln i kallt väder, bullrigt/störande?
Jag har våndats ett tag nu ifall jag skulle satsa på en V60 D6 PHEV istället men har inte riktigt kunna få det att väga över till V60:ns fördel, hjärtat säger ju Volvo.
Kanske jag har missat några argument ni kan hjälpa mig med, så här har jag värderat de olika bilarnas för och nackdelar.
Outlander
+ Byggd från början som hybrid, bra placering på batterierna.
+ 4WD på ren el.
+ Större än V60:n bättre utrymmen, betydligt större bagage.
+ Går mycket tyst, skaplig komfort. Bensinmotorn går omärkbart(utom vid fullt gaspådrag)
- Tråkig design, inredningen är inte premium.
- Litet märke med svagare återförsäljarnät.
- CVT låda (dock används den i princip aldrig annat än över 120 km/h eller vid max gaspådrag)
V60
+ Det är en Volvo!
+ Snygg design, premiumkänsla i inredningen.
+ Häftig prestanda på förbränningsmotor.
- Pris, över 100.000 dyrare än Outlandern.
- Betydligt högre förmånsvärde(3483 kr/mån mot 2008 kr/mån på Outlandern i grundpris)
- Lite krystad konstruktion med batterierna placerade högt och långt bak i bilen(som att ha 300 kg i bakluckan, knepiga vägegenskaper?)
- Dåligt bagageutrymme p.g.a. batterierna.
- Dålig prestanda på ren el(70 hk mot Outlanderns 160 hk)
- Ingen snabbladdning!?
- Tung (2044 kg mot Outlanderns 1800 kg)
- Start/stop på dieseln i kallt väder, bullrigt/störande?
XC60 T8 Inscription, Teknik Pro, Lounge Pro, B&W, MY19