Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Införskaffade nyss en V70R AWD 00 (sista gamla modellen).

Är helt ny gällande AWD och vad jag har förstått är däcken jävligt viktiga. De som följde med är väl ok men eftersom bilen snart har rullat 29000 mil så kanske det vore en bra investering i längden att köpa nya däck och fälgar (då fälgarna var riktigt slitna) och slänga på den. Vet dock fortfarande inte, efter idogt googlande - vad som egentligen är bäst för just denna modell. Funderade på att ha 17" men 16" kanske är bättre?

Således, vad är bäst för mig i detta läge? Syftar på sommardäck och fälgar nu då jag har 4 st helt ok vinterdäck med bra fälgar.

/M
Jag är ingen tekniker överhuvudtaget, tittar och lär med tiden. Så med det sagt så kan jag precis ingenting om fyrhjulsdrift, ännu mindre exakt hur den ska bete sig eller hur man testar huruvida den fungerar som den ska eller ej. :/ Bilen går dock som en klocka, inga missljud, klonk eller gnissel.

Just därför tänkte jag att det är lättare att hålla koll på med 4 nya däck, de som sitter på verkar jämna men det blir svårare och svårare att se ju mer de slits. Vill gärna undvika däck som slår i vid skarpa svängar etc.
Låter logiskt. Kan fixa det på jobbet imorgon, hissa upp den med en truck.

Fick även ett annat problem på halsen. Den läcker kylarvatten, men så vitt jag kan se är slangarna täta och jag ser inget droppande eller läckage runt slangklämmorna eller packningarna. Däremot hittade jag ett väldigt mystiskt hål under bilen, ungefär rätt nedanför kylaren, det ser ut och känns som ett borrhål i plasten, och vatten, eller kondens kommer ut där. När jag kom hem med bilen så tömdes allt kylarvatten inom två timmar efter att jag parkerat. Fyllde på med nytt vatten och det läcker även när den är stillastående, men då väldigt lite. Vad kan detta vara?
Större fälgdimension ger högre bränsleförbrukning så det är en smaksak om du vill gå upp i storlek. Att byta däck fram kontra bak finns det tydligen olika åsikter om. Jag har lärt mig att på AWD-modeller bytas det alltid 4 däck åt gången och jag är noga med att det är samma däck som hamnar på samma ställe varje gång det bytas mellan sommar-och vinterdäck. Jag bytar inte mellan fram och bak, men jag kanske har lärt mig något som är fel?
Mina 18 tums-färlgar fick jag på köpet tillsammans med bilen, men hade valet stått idag hade jag föredragit originalstorleken på 15 tum. Tänk även på reservhjulet ska ha samma rullmeter som de övriga däcken. Jag har inget fullgott reservhjul, däremot kör jag runt med en verktygslåda med en minikompressor samt reparationssats för däck om jag skulle råka få punktering en dag det garanterat ösregnar. Då kan jag jag förhoppningsvis hitta nån busskur där jag kan fixa punkteringen på plats. Mot däckexplosioner kommer jag att stå handfallen... och får förlita mig på kompisars välvilja.
BjarneJ skrev:Jag bytar inte mellan fram och bak, men jag kanske har lärt mig något som är fel?

Ja, jag vill nog påstå att du lärt dig fel. En visco är så pass känslig så skiljer det mellan fram och bak kommer viscon börja slira, och slutligen dö i förtid.
På "riktiga" AWD's därimot, är det inte i närheten av lika känsligt.

Att byta alla 4 däck samtidigt, och till samma typ, är en självklarhet enligt mig, oavsett vilken ände/ar bilen driver i :) Visst, på en 2WD kan man smita undan med att bara byta axel-vis, om dom övriga 2 däck är i bra skick.

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]