Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej.
Det hela började med att jag skulle byta belägg runt om. När jag kom till höger ok bak, satt yttre kolven bomfast och det gick inte att få den att röra sig en millimeter ens med den största polygripen. Skitsamma, tänkte jag. Får byta ok någon dag. Så jag stoppade, dumt nog, i ett nytt belägg på innersidan och ett gammalt på yttersidan. Det resulterade såklart i att höger bakbroms låg an ganska ordentligt, men försökte köra loss det med några tvärnitar. Det gick inte och tyvärr fortsatte jag istället för att sätta tillbaka de gamla. Efter en stund tändes varningslampan för bromskrets ur funktion. Åkte direkt till returbilen och plockade av ett friskt ok som monterades ganska direkt. Det var historien om ett korkat misstag. Nu kommer vi till dagens läge:

Allt var frid och fröjd första milen efter bytet. Varningslampan var släckt och bromsarna bet bra. Sedan tändes varningslampan, för att sedan igen släckas ett tag dagen efter. Sådär har den hållt på fram tills för ett par dagar sedan då den har förblivit tänd. Bilen beter sig också lite skumt vid inbromsning ibland, speciellt i högre hastigheter. Det liksom vibrerar och drar, men bara ibland. Det var också alldeles för mycket vätska i efter klossbytet, så det var ett övertryck och pös lite när jag tog av locket. Överflödet har jag sugit ur. Nu har jag visserligen inte luftat efter att jag bytte oket, har aldrig behövt göra det innan när jag bytt bak och haft "ändan uppe i luften", Men det känns som att det vore för enkelt för denna typ av fel. Bromsen tar nästan direkt och känns inte svampig. Möjligtvis sjunker den lååångsamt, samt att det kanske känns som det "bubblar lite i pedalen" eller hur jag ska uttrycka det...
Kan det vara så enkelt att jag bara har fått in lite luft, eller tippar ni på något annat också? Självklart ska det luftas, men har inte riktigt tid och kunskap till att göra det själv.
Har jag kokt bromsvätskan?
Mucho irriterande är det i alla fall.

Hoppas någon orkar läsa allt :wink:

Mvh Vix
Användarvisningsbild
av Hilmer
Man luftar ALLTID efter att man delat på systemet.
Mitt tips i detta fallet är att töm systemet, i med ny bromsvätska och lufta. Det skadar inte att byta vätskan och att bromsen tar skumt och att lampan tänds ibland tyder på luft i systemet.
Användarvisningsbild
av Vix
Hilmer skrev:Man luftar ALLTID efter att man delat på systemet.
Mitt tips i detta fallet är att töm systemet, i med ny bromsvätska och lufta. Det skadar inte att byta vätskan och att bromsen tar skumt och att lampan tänds ibland tyder på luft i systemet.
Ok. Ska försöka få det ordnat snarast. Hur använder man den här backventilen man får med i vissa luftningssatser? Har en sådan liggande.
Men att lampan tändes innan bytet, kan det haft med att göra att vätskan vart för varm eller liknande. Hade inga läckage eller liknande.
Obs. Lampan är tänd hela tiden, eller i alla fall 95%.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Anliggande broms värmer så småningom upp vätskan vilket inte alls är bra för dess egenskaper, så byt ut allt! Dom där backventilerna har jag ingen vidare bra erfarenhet av, använder själv tryck i kärlet för att lufta. Man byter ut locket på huvudbromscylindern till ett lock med slang som man t ex kopplar till ett av hjulen, det får inte bli för högt tryck för då trycker man ju in luft i systemet.
Sen är det "bara" att luft vid hjulen, se till att ha koll på vätskenivån så det inte går torrt för då är det bara att börja om från början.
Börja luft på det hjul som är längst ifrån först och sedan jobba dig "framåt".
Går runt 1liter i systemet, men det går ofta nån liter till innan man luftat igenom allt. Kom ihåg att den vätskan som farit igenom systemet och ut är förbrukad.

Slang/lock vet jag inte hur det benäms, men den är köpt på mekonomen iaf för runt hundralappen.
Användarvisningsbild
av Vix
Hilmer skrev:Anliggande broms värmer så småningom upp vätskan vilket inte alls är bra för dess egenskaper, så byt ut allt! Dom där backventilerna har jag ingen vidare bra erfarenhet av, använder själv tryck i kärlet för att lufta. Man byter ut locket på huvudbromscylindern till ett lock med slang som man t ex kopplar till ett av hjulen, det får inte bli för högt tryck för då trycker man ju in luft i systemet.
Sen är det "bara" att luft vid hjulen, se till att ha koll på vätskenivån så det inte går torrt för då är det bara att börja om från början.
Börja luft på det hjul som är längst ifrån först och sedan jobba dig "framåt".
Går runt 1liter i systemet, men det går ofta nån liter till innan man luftat igenom allt. Kom ihåg att den vätskan som farit igenom systemet och ut är förbrukad.

Slang/lock vet jag inte hur det benäms, men den är köpt på mekonomen iaf för runt hundralappen.
Ahh misstänkte det.
Köpte en sådan med slang och lock från just mekonomen för ca. ett år sedan. Locket ville dock inte sitta kvar på behållaren hur jag än gjorde. Skickade på ca 2,3 bar och det ska den väl tåla då rekommenderat var ca 2 bar? Den lämnade jag tillbaka, fast det var väl ett sånt där måndagsexemlar förstås. Löste det sen med den där backventilen men minns inte hur jag gjorde.
Det som ger mig lite huvudbry ang. detta med luftningen är just nu att 240 har ju flera nipplar på vardera främre ok. Hur fasen funkar luftningen fram då? Fattar inte riktigt de beskrivningar jag hittat och folk verkar tycka olika där.
Tack för bra svar förresten.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lufta en nippel åt gången, börja nere och avsluta med den övre.
Lufta HB-VB-HF-VF och lufta klart alla nipplar innan du går vidare till nästa ok.
Jag föredrar att man använder antingen tryck i locket eller sug ute vid nippeln, att pumpa tryck med pedalen är både tröttsamt och osäker metod. Lätt att man "trampar igenom" huvudbromscylinder och förstör densamma. Det är dessutom mycket lättare och snabbare att lufta ur systemet med tryck eller sug.
Användarvisningsbild
av Vix
Gjorde faktiskt det tidigare idag. För ovanlighetens skull lossade de finfint. Ingen rundad, ingen som gick av.
Bara att hoppas på att det räcker med luftning nu. Får återkomma med resultat när det är luftat.
Mvh
av MrMaxi
Hej!

Skönt att det funkade, annars behövs inte mycket lufttryck för luftman, räcker hed ett halvtomt reservhjul. Dumt att skjuta behållaren och få bromsvätska överallt... Räcker med ett halvt kilos tryck...

Hälsn Jan

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]