Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
:)
Tack

Nej i volym drar de inte så mycket nu, men nästan i procent.. eftersom förbrukningarna på bilarna nu nästan halverats. :)
20% på en bil som bara drar 0,5l/mil är ju "bara" 1dl/mil... medans det nog nästan var det dubbla 1996.
av perhall
Det kanske drar så mycket som 20% fortfarande, men då får det nog vara riktigt varmt och eländigt! Jag trodde mer på 5 procent i varierad sommarkörning... tur man har taklucka:)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag gjorde min första lite längre resa med min D2 i helgen, Göteborg - Jönköping tur och retur. 3 personer i bilen och bra fart kört på farthållare. Jag körde oftast 10km/h över skyltat och fick ändå en så låg total som 0,43 (vid pump) vilket jag är helt nöjd med.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perc
Tycker amerikaner (på forum etc.) ofta talar om gamla Golfar osv som dom hade, att man inte kunde ha AC på i alla situationer eftersom "bilen blev så trött då" osv.

Klenaste bilen jag har kört med AC var morsans då nästan nya Corolla, årsmodell 2007 med 1.4-liters bensinmotor. 90 hästar som skulle varvas för att man skulle hitta dem. :) Jag kunde då inte märka nån som helst skillnad i prestanda med AC på eller av. Inte heller i firmaskåpet med 90 dieselhästar.

Så nog har väl AC-kompressorerna blivit snålare med åren.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo det har dom, men dom utgör kanske fortfarande ungefär samma del av förbrukningen som tidigare, eftersom förbrukningen också gått ner. :)

Jag tycker jag kan märka skillnad i hur vår Hyundai i30 (90hk) beter sig när man har den avstängd. Men det är kanske mentalt.. :D
av chaffis75
Som jag har förstått det så kopplar moderna bilar ur ac aggregatet tex vid kraftig acceleration eller då det är kallt ute, detta kan ju förklara att man inte märker av ac på det sättet som man gjorde för.

Rätta mig om jag har fel för jag är inte expert på området.

Fredrik
Användarvisningsbild
av joel80
Det med kyla stämmer överens med de ovetenskapliga tester på ACn och förbrukning jag gjort i allafall.. på sommaren och soliga dagar märks det tydligt i färddatorn att förbrukningen ökar, på vintern är det rätt svårt att avgöra skillnaden.
När det gäller accelerationen har jag ingen koll heller. :)
av Viksbergarn
Så då är första fulltankningen avklarad och förbrukningen mättes till 0,44 vid pump och 0,41 på färdatorn med lite blandat stads lands och motorväg - det är jag riktigt nöjd med.

Hoppas det fortsätter nedåt när man blir mer van bilen.
Användarvisningsbild
av crumpets
chaffis75 skrev:Som jag har förstått det så kopplar moderna bilar ur ac aggregatet tex vid kraftig acceleration eller då det är kallt ute, detta kan ju förklara att man inte märker av ac på det sättet som man gjorde för.

Rätta mig om jag har fel för jag är inte expert på området.

Fredrik
Det stämmer. Men! Det finns en funktion för att torka luft som kan sluka mycket effekt på vintern. Då kyler man först luften rejält med full ac-verkan så att fukten i luften kondenseras och droppar bort, för att sedan värma den nu torra luften. Hade man endast värmt luften utifrån hade det kunnat bli immigt och jävligt i kupén. Vet ej hur vanligt detta är på personbil för jag har bara råkat ut för effekten på tunga fordon men det borde finnas tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Problemet är inte så stort.. Jag har kört senaste en och en halv vintrarna med ACn avstängd i V70. Bara behövt slå på det nån enstaka gång i månaden vid t.ex kraftigt snöfall eller då man dragit in mycket snö/slask i bilen.
Sen sätter jag igång den nån gång ibland ändå för att ACn inte ska stå oanvänd mer än ett par veckor.

Det gör såklart viss skillnad om man ofta åker en hel familj (som alla ska andas och ha sig en massa). Då får man betydligt fuktigare luft i kupén, och ev snö/väta utifrån som passagerarna drar in i bilen påverkar också. :)
Jag som till 80-90% åker själv har dock inte något stort behov av avfuktning av luften vintertid.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 29

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]