...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle nog vilja gå så långt och påstå att svenskar kör mesigt, flamsigt och virrigt. Minst sagt mycket dumdristigt många ggr. Det är bättre på vägarna uti Europa redan i Norge och Danmark är det lite mer bestämt i trafiken.

Ligg i fel fil i Danmark och du har direkt ett par helljus i nacken. I Norge finns det oftast bara 1 fil men av min erfarenhet håller de iaf avståndet till bilen framför. Sen mer söderut i Europa är det avsevärt högre tempo i trafiken då menar jag inte pga ev högre hastighet. Personligen trivs jag mycket bra i trafiken söderut i Europa.

Dock kanske man uppfattar trafiken lite olika. Även om jag kört rätt mycket ute i Europa så har ju ändå säkert över 95% av alla mina mil avverkats i Sverige.
joel80 skrev:Ny video uppe..

Bl.a ett antal taxibilar som utan att köra riktigt som idioter ändå kör på ett sånt sätt som gör att man får ett dåligt öga till yrkesgruppen. Sen litet avsnitt med mina favorithatobjekt, folk som inte kan hantera ljusvredet i nya bilar..
Nån rondell fick vara med också.. :D

Edit: Hade fuckat till redigering lite så det blev en lång dublett på ett klipp! Jag håller på att göra om den och ladda upp en ny.. länk kommer snart! :)

Sådär, fixat!
[youtube]W87RPeGU3IQ[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=W87RPeGU3IQ
Tänkte lite på ditt klagande på folk som kör med DRL på i dåligt väder, kan beropå hur bilen är inställd. Som på min egen tex, slår jag på auto på vindrutetorkarna och intervallen är runt 1-2ggr/min då slår den inte av DRL men annars slår den på full belysning.

Sen tror jag iofs som dig att många ggr har folk gjort ett aktivt val att ha den i läge 0 så bara DRL lyser oavsett väder eller tunnel osv.
Jo det beror så klart på hur bilen är inställd.. men det är ju förarens ansvar.
Då det är olagligt att köra utan bakljus i t.ex regn så är det väl inte så konstigt att jag ändå stör mig på det...? :) Att folk inte har ställt in vredet rätt är enligt mig ingen ursäkt, utan bara ett bevis på att man varken kan sin bil eller gällande lag.
joel80 skrev:Jo det beror så klart på hur bilen är inställd.. men det är ju förarens ansvar.
Då det är olagligt att köra utan bakljus i t.ex regn så är det väl inte så konstigt att jag ändå stör mig på det...? :) Att folk inte har ställt in vredet rätt är enligt mig ingen ursäkt, utan bara ett bevis på att man varken kan sin bil eller gällande lag.
Vad jag läst så är det som vanligt när det gäller Sverige med lagar & regler står ingenstans att DRL(varselljus) ej får användas vid regn. De texter jag läst står det att vid kraftig nederbörd. Har även stått får användas dagtid med god sikt, vad som är god sikt är ju svårt att avgöra från person till person
I trafikförordningen står det också om att man måste ha bakljusen tända när "väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt."

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

Det är ju tyvärr lite öppet för tolkning.. Men min tolkning är att det vid regn ska vara tänt, likaså om det snöar eller är dimma. Endast vid god sikt, vilket i sjö och metrologi-språk betyder fri sikt på mellan 10 - 30 km. (Över 30km är det mycket god sikt och under 10km är det "måttlig sikt".

Är det blött på vägen så att det stänker upp bakom bilarna som kör bär också bakljuset vara tänt, då det inte kan räknas som god sikt längre.
joel80 skrev:I trafikförordningen står det också om att man måste ha bakljusen tända när "väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt."
Det där stämmer ju. Men värre är de som sprayat sina baklysen med svart, som de tror, genomlysande färg, de kan aldrig tända några baklysen. :D Nu skall jag se om filmen med taxi och sedan svara dig. :)
joel80 skrev:Och Sven, jag förutsätter att du körde betydligt bättre/trevligare än taxichaffisarna i filmen. ;)
Nu har jag tittat om och kan svara dig. Om du åsyftar de som bytte fil till högerfilen ett par hundra meter före Arlandaavfarten kan jag nog säga att det förekom inte allt för sällan. Du kan inte ana hur stressade många passagerare var när de skulle till flygplatsen. Det var inte allt för sällan som de satte sig i bilen nere i stán 15 minuter innan incheckningstiden. Jag förstår att det kan kännas provocerande att de svänger in så kort bit innan avfarten, men man måste förstå chaffisens situation också. Jag tittade också på Volkabussen du pekade ut. Det var nog inte "glömda" baklysen det rörde sig om. Bilen var så gammal att den inte hade DRL, utan där var det nog mörkt jämt.
Ja.. vissa fixar inte ens lyset på gamla bilar. ;)
Taxichaffisen i fråga tjänade ju inte ens en sekund på manövern, utan irriterade både mig och föraren i den röda bilen som fix en inbromsade taxi direkt framför sig och ganska direkt fick köra om densamma.
Förstår att kunder kan vara jobbiga.. men tycker verkligen taxichaffisar att det är värt säg 3000kr för fortkörning för en 400kronors-kund?

Jag tycker man kan få köra på till bra nära avfarten innan man svänger över, men då ser man till att svänga över så att man inte kapar någon och i sån tid att man inte behöver bromsa i samband med filbytet.. man sabbar folks "safe zone" rätt bra då och kan vara orsak till en köolycka. :(
joel80 skrev: Jag tycker man kan få köra på till bra nära avfarten innan man svänger över, men då ser man till att svänga över så att man inte kapar någon och i sån tid att man inte behöver bromsa i samband med filbytet.. man sabbar folks "safe zone" rätt bra..
Du kör ju ganska ofta den vägen vad jag kan tro. Hur många gånger kan du byta fil i tät trafik på den vägen utan att inkräkta på någons "safe zone"? Men jag ser inte det vrålhemska i situationen. Det hade kanske varit bättre att han hade gått in mellan dig och röda bilen, men då hade kanske du fått lätta på gasen. Hade det varit bättre. Men okej, tala om för mig vad du tycker taxin skulle gjort för att inte inkräkta på någons safe zone? Och då menar jag inte legat i höger fil från Haga Norra.
Nej, det var rätt bra plats mellan mig och den röda, så även om jag hade fått byta fil och köra om honom efter han gått in framför mig hade det varit mindre "förstörande" för trafiken, det var bra mycket större avstånd mellan mig och den röda bilen än avståndet framför den röda, som ju var väldigt sparsamt..

Själv hade jag i det läget inte kört om något som ligger i 115km/h (Som jag gjorde där) med mindre än 500m kvar till avfarten när jag ser att det är ett band med bilar framför.

Och jag tycker inte det är så vrålhemskt jag heller, och skulle inte tagit med situationen om han inte visat på taskigt omdöme tidigare, med den där kapningen av Audin utan blinkers och ett gäng kilometer bakom mig i kötrafik med avstånd på max 2-3 billängder även när det stundtals gick i över 100km/h.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 356

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]