Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Heh, du klarade dig lindrigt undan med förlängare. Själv fick jag till ett 3m rör för att få bort muttern fram :P
Antar att de där fram kan sitta något hårdare. Hade iofs längre rör att dra med men tror jag drog 2-3 varv som satt hårt även med 1m förlängare. Sen när man körde med 2-3dm skaft så tyckte man det gick trögt ett par varv innan det lossnade.

När man spände det sen med momentnyckeln så sket man ju nästan på sig och undrade om momentnyckeln någonsin skulle klicka till. De där muttrarna vill man ju inte att de ska lossna direkt. Förvisso så händer det nog inte mycket då byglen till oket omsluter lagret/skivan.
Enda som händer om den muttern lossnar är att du ev. tappar drivningen på det hjulet och får fina ikke-existerande splines :) pratar om fram då.
Bak kommer det nog bli väldigt otrevliga vibrationer, följt av ett härligt ljud av splittrad bromsskiva, för att slutligen leda till ett hasande på underredet :roll:
Lucif3r skrev:Enda som händer om den muttern lossnar är att du ev. tappar drivningen på det hjulet och får fina ikke-existerande splines :) pratar om fram då.
Bak kommer det nog bli väldigt otrevliga vibrationer, följt av ett härligt ljud av splittrad bromsskiva, för att slutligen leda till ett hasande på underredet :roll:
Men kan det hända så mycket där fram? Så länge man inte utsätter bilen för kraftiga svängningar eller stora gupp så att fjädringen fjädrar in/ut max och att man har en stum länkarm så kan la omöjligt drivaxeln röra sig inår (dvs bort från splinsén) Finns ju liksom ingenstans att ta vägen. Nu kan den iofs flexa en hel del i drivknutarn men finns det någon som varit ute för detta?

Även bak så sitter den ju fast på axeln och kan ju inte röra sig utåt för oket/bygeln håller ju ändå fast skivan så pass att jag inte tror att det händer spec mycket mer än tvärlåser sig.

Vi får helt enkelt ta och testa på någon bil som ska till skroten!
Blir en liten uppdatering då.

Min bakre torkarmotor vägrar att funka.
Rev ner fulet och kopplade loss motorn från axeln.
Motor snurrade! Först ganska bra fart för att sedan bli tröttare och tröttare. Suck. Kan man inte koppla bort den för att rädda den från att brännas sönder då man vet att axel i torkar mekanismen har nöpit?

Bild

Inte hade den nöpit duktigt häller. Tog en bra stund att få "liv i den". Mycket smörj och sätta fast den i skruvstädet för att lirka loss det.
Försökta slå ut axel med men när jag såg att hela godset hade nöpit runt den tunna plåthylsan som sedan bara smulades sönder så var det att ge upp.

Bild

Bara låsringen tog en stund att få bort.

Bild

Vad är detta för överdrag till torkaren? Kommer från vilken bil?
Den passar inte redigt då skruven som låser torkaren tar i kåpan.

Bild

Tajt så att någon har naggat lite på insidan. Hjälper dock inte helt. Luckan/kåpan stängs inte helt ändå.

Bild

Såhär vart infästningen av torkaren gjort iaf. Kanske är den monterad för långt fram därför kåpan inte smiter förbi muttern helt.

Bild

Då jag tröttnade så satte jag tillbaka den trasiga mekanismen. Satte torkaren rakt upp istället.
Alltid retar det någon?
Ska man ha vänster liggande? (850/gen 1 V70, V70 gen 3?)
Stående?
Eller Höger liggande. V70 gen 2?
Sätt torkarn som folk föfan! :lol: Det är för övrigt en 965/V90 arm
Att mekanismen ärgar ihop är ingen ovanlighet om den inte används så ofta. Min mekanisk på 945an var så ärgad att axeln var sammansvetsad med resten :roll: Gick inte ens banka ur skiten med en hammare :P

Drivaxlarna kan för övrigt röra på sig till en viss del in/ut. Denna rörelse kan vara tillräckligt för att axeln ska slinta från navets splines, och vips så har man inga splines kvar på varken drivknuten eller navet.
Det är dessutom ett litet litet glapp mellan drivknutens splines och navets splines. Detta går att åtgärda med ett lim, men är lagret bytt någongång så är oddsen stora att det inte blivit limmat, främst för att det är ett rent h-e att få ur axeln när den är limmad ...
Bild
Nyare torkarmotor och mekanisk.

Bild

Det blir nog att ha torkaren i mittläge. Går ju alltid att ändra om om man skulle vilja.
Det syns ju lite på torkararmen att den inte är gjord för rak montering då den ligger lite åt sidan. Så den "ska" ju egentligen ligga till vänster. Sen så spelar ju spolarvätskans munstycke in lite med.
Fick ett ryck och slängde in bilen på golvet och fram med domkraften.

Bild

Bild

Bytte Länkarmen höger fram. Nog helt i onödan men nu sitter det 2 helt nya länkarmar fram. Dock! Svänger jag ratten så har jag ett klonk så det glappar någonstans fortfarande i framvagnen!.. Suck!

Bild

Tittade även och såg att mig höger motorbussning var tokslut!
Finns det någon värre variant att köpa i poly,delrin,powerflex eller liknande? Eller är det bara original som finns att köpa?

Det vore jätteskoj om man fick lite mer respons!

//Martin
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering