Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
dkps skrev:Utförlig beskrivning :) En sådan felsökning borde alla verkstäder klara?
Ehm, ja det tycker ju jag, om de skyltar sig själva som bilverkstad. Tyvärr kan man bli förvånad ibland... :???:
av dkps
Har fått en tid imorgon på en verkstad. Håller tummarna.
Kommer säkert ha funderingar så skriver här när jag vet mer.
av dkps
Mystiken tätnar efter att ha varit i kontakt med verkstaden. De har provtryckt och låtit bilen gå varm men hittar ingen läcka, möjligen lite fuktigt i ena hörnet av kylaren.
Nu känns inte bilen så trygg att ta långturer med. Verkar som jag kommer att få leva med att skvätta i kylvätska ett tag till. Men ändå skönt att dom inte kom fram till att det var något problem med toppen, peppar peppar.
av rid54
Personligen tycker jag ju inte alls det låter dramatiskt på något sätt. Köp ett par liter konc glykol och blanda till med samma mängd vatten och ta med i bilen i en dunk av nåt slag. Häll i vid behov. Tror knappast risken för stoppande haveri är större för att det försvinner lite vatten.
Användarvisningsbild
av Vojje
rid54 skrev:Tror knappast risken för stoppande haveri är större för att det försvinner lite vatten.
nej, men av orsaken. En förlust av kylarvätska måste naturligtvis utredas in i minsta detalj.
saken försvåras dock av att bilen är nyinköpt. Men det spelar ingen roll. Alla klutar måste sättas till :-)-)
av dkps
Har kört volvo i 22 år och aldrig någonsin fyllt på en droppe kylarvatten så det kändes inte helt ok :)
Vem vet den här tråden kanske väcks till liv igen...
av rid54
Jag försöker inte vara lustig. Det syntes inte i tråden -eller så missade jag detta- om årsmodell, körsträcka etc. Symptomen som sådana är inte alarmerande enligt min mening, dvs jag tror inte att det är ett allvarligt fel på topplockspackningen eller nåt annat drastiskt, men snarare nåt litet läckage i slang/skarv/packning/packbox, som kan skapa lustiga problem. Sådana fel kan vara svåra att hitta och för normalbruk kan det vara så, att kostnader (tid/pengar...) för att fastställa EXAKT vad som pågår vida överstiger besväret att ha med lite extra kylvätska och fylla på när det behövs. Att byta toppackningen som någon sorts profylaktiskt underhåll låter verkligen som overkill, till exempel, om man inte faktiskt eliminerat alla andra möjliga källor till läckage (exvis vattenpumpen och dess packningar). Jag kan nämna att jag knappast haft NÅGON bil som inte ville ha lite påfyllning då o då i kylsystemet. Små mängder, visserligen.
Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Bör inte vara någon skillnad. Samma mot[…]

Carplay Trådlös adapter

Hej! Vi var och hämtade våran V60 idag[…]

Volvo car UX

Enligt supporten ska det inte vara någon far[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]