Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ingesjo
Kollade snabbt pris på planing av topp hittsde pris från 500 till 700 men då ska toppen köras iväg och hämtas lägg till det då får du räkna med 2000 för det .. Sedan tar skruvat.se ca1050. För en sk. sotningssats men den ska beställas och lite tid runt det blir 2000 där oxå sedan jobbet Är det någon här som har koll på hur många timmar man har för att byta toppacknig på en volvo 4a (om det nu är en 4a) Hmm ny kamrem får du nog räkna med oxå + olja och filter Men fortfarande tror jag det går att få gjort undet 10000
av dkps
Bor i Kumla. Gott om verkstäder men veta vilken som gör ett bra jobb till hyffsat pris..
Vet ju inte heller vad felet är så får börja betala för en felsökning :)
Användarvisningsbild
av SvenB
dkps skrev: Startar bilen och låter den står på tomgång tills den blir varm, inga synliga läckage och motorn låter som den ska frånsett ett litet kvittrande som ingen människa kan begripa vart det kommer ifrån. Inga bubblor i kärlet eller konstig lukt. När motorn blivit varm laddar jag på lite varv och det blir ett moln av rök bakom bilen, stänger av och upptäcker då även att lite ånga kommer mellan motorn och kylaren, känns lite som ett ångbad.
Kvittrandet och ångan låter som vattenpumpen. Men det förklarar inte vitröken förståss. :) Ryker det hela tiden, eller bara när du gasar till första gången efter start. :?:
av dkps
rök inget innan motorn började bli varm men det var först då jag började varva upp motorn. Gasade sen i ca 5-10 sek och röken avtog inte utan snarare tilltog mer.
Om toppackningen är paj vad finns det mer att gå på?
Kan det ånga på i motorrummet då?
Det sjönk inget i expansionskärlet iaf.
av rid54
Det är förvånansvärt vanligt att misstänka topplockspackningen när det är fråga om mystiska saker med kylsystemet, men det vore intressant att veta om det faktiskt är så vanligt som det verkar... Innan du planerar för en sådan dyr historia måste du ju reda ut om det ju faktiskt är topplockspackningen. Kompressionsprov. Kolla efter avgaser i kylvattnet, vatten i oljan eller olja i vattnet. Det rykande du beskriver från motorrummet tyder väl mer på någon läcka, möjligen slang/skarv, kylarstos, vattenpumpaxel... Provtryck kylsystemet. Självklart KAN det vara toppackningen, men byt inte utan att veta. Att den ryker ur avgasröret kan ju ha att göra med om det blivit många kortkörningar i svalt väder, då samlas kondensvatten i avgassystemet och det kan ryka vitt ett bra tag innan det blåsts ut. Om röken skulle vara pga kylvatten (dvs läcker kylvatten till cylindrarna), så skulle det definitivt läcka avgaser åt andra hållet och då borde det märkas i expansionskärlet.
av dkps
Ingen vore gladare än jag om det vore så "enkelt" som en vattenpump.
Ska ta bilen till en verkstad så dom får provtrycka.
Blir det tydligt i expansionkärlet? har tittat i det efter olja och sniffat men ser inget underligt alls.
Är det vanligt med ånga i motorrummet om packningen eller toppen är felaktig?
av rid54
Topplockspackningen har ju ett antal olika "tätningsuppdrag". Den ska täta förbränningsrummen mot omvärlden, inklusive olje- och kylvattenkanaler runt cylindrarna. Den ska ju också täta olje- och kylvattenkanaler "utåt", så att inte vattan eller olja läcker ut. Det troligaste haveriet är ju från cylindrarna (mycket högt tryck) ut. Läcker det ut i kylsystemet, så blir det en del underligheter (övertryck i kylsystemet, avgaslukt i expansionskärlet, mätbart med koldioxid i kylvattnet). Att en toppackning går sönder från kylkanal ut i fria luften är inte särsilt sannolikt (det är lågt tryck). Vatten på utsidan av motorn (ånga i motorrummet) härrör nog oftast från andra läckage än toppackningen. Om du inte ser nåt oljigt och inte kan känna någon lukt från expansionskärlet är det nog tveksamt om det läcker förbränningstryck till kylsystemet. Jag säger inte att det inte är topplockspackningen, men med den troliga prislappen för byte känns det som man kan lägga en del på god felsökning, så det inte är nåt annat som spökar.
Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]