Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
SubMarine skrev:men det kan ju ha med ditt ABS-problem att göra också.

Nej.
Hastigheten används ju för att beräkna mätarställning och tripp men du kanske vet exakt hur instrumentklustret är programmerat och vilka olika felmoder som finns? :)

De fåtalet gånger jag fått massa streck på värdena i min bil är när jag kopplat på batterikabeln igen efter att jag haft den bortkopplad vid diverse mekande. Det har alltid löst sig för mig genom att koppla loss och koppla på den igen.
Lucif3r skrev:Mil/trippmätaren visar inte massa streck pga. trasig ABS/hastighetsmätare, som du påstod. Den visar bara senaste värdet utan att ändra på sig, tills dess att hastighets signal återfinns.
Sa aldrig att den visade streck just på grund av att det var något fel med ABS, men eftersom den använder hastigheten som input för att få fram sin output, d.v.s mätarställning och tripp så kanske det är klokt att inte avfärda det som en möjlig orsak direkt.

Det vi vet i dagsläget med säkerhet är att det finns något fel på ABS. Eftersom att många funktioner är beroende av hastigheten för att fungera så är mitt råd till TS att åtgärda felet som ABS-styrenheten klagar på först och se vilka sekundära fel som försvinner i och med det.
SubMarine skrev:De fåtalet gånger jag fått massa streck på värdena i min bil är när jag kopplat på batterikabeln igen efter att jag haft den bortkopplad vid diverse mekande. Det har alltid löst sig för mig genom att koppla loss och koppla på den igen.
Jag ska prova detta. Bilen har just varit inne för en annan åkomma och jag ser på klockan att batteriet varit bortkopplad.

Vad tror ni om det den här killen erbjuder sig att göra för 500 kr: http://www.blocket.se/dalarna/ABS_Probl ... 995816.htm
?

("Har du en Volvo 850, V70, S70, XC70, S80 eller S60 etc. Tom årsmodell 2001 med nedanstående fel:

Bromsfel stanna omgående... ABS-lampan lyser, srs, motorlampan, bromslampan, oljelampan, ingen hastighetsmätare, ABS antispinnlampan lyser, handbromslampan lyser, lambdalampan lyser ingen farthållare fungerar...

Bromsfelslampan tänds ihop med ABS och Antislirlampam. Även meddelande "Bromsfel, stanna omedelbart" Det finns inget mekaniskt fel på bromsarna, utan dom funkar utmärkt. När dessa tre lampor tänds, så försvinner trippmätaren efter några sekunder, där blir det bara streck...

Känner du igen det? Då är det till 99% fel på ABS-Styrenhetens lödningar på kretskortet pga att tillverkaren gjorde lödningar som inte håller för temperaturskiftningar och vibrationer.

Kan också vara Abs-givarna eller Abs-kransarna på hjulen, men oftast inte. Garanterat en 2:a på besiktningen för att abs-lampan lyser, och en uybytes ABS-Styrenhet kostar ca 5000 kr, ny från Volvo fantasipris, och en renoverad mellan 1500 kr till 2500 kr + frakt.

Jag löder om din ABS-Styrenhet till ett mycket lägre pris för samma jobb, jag garanterar inte att problemet blir löst men ABS-Enheten fungerar garanterat efter mitt jobb, och då kan det bero på absgivarna, kransen eller ngt annat.

Jag tar 500 kr för omlödningen + returfrakt. Kan du inte ta bort den själv så får du ta dig till mig så tar jag loss och sätter dit den för 200 kr. Krävs lite pill och specialverktyg.

Bor i Falun.

Ring, messa eller maila mig om du vill ha hjälp.")
500 spänn för att löda om ett par punkter!?!?! Fan, jag kanske ska börja sälja den servicen jag med, skulle ju vara rik då ju!
...
Skulle aldrig i hela livet betala några 500spänn för det där lilla skitjobbet som är gjort på 10min(skaplig timpenning....). Det jobbigaste har du ju redan gjort - nämnligen demontering av boxen, det är ju det som är drygt.
Lucif3r skrev:500 spänn för att löda om ett par punkter!?!?! Fan, jag kanske ska börja sälja den servicen jag med, skulle ju vara rik då ju!
...
Skulle aldrig i hela livet betala några 500spänn för det där lilla skitjobbet som är gjort på 10min(skaplig timpenning....). Det jobbigaste har du ju redan gjort - nämnligen demontering av boxen, det är ju det som är drygt.

Så de flesta bilmekare borde klara av att både plocka ner boxen (styrenheten?) och sedan göra själva lödningen tolkar jag det som. Right?
Ser man lätt vilken lödning som har släppt?
Det som jag tyckte var svårast och som tog längst tid för mig var att öppna själva boxen efter att den demonterats från bilen. Den är försluten med lim så man får jobba lite för att få upp den utan att ta sönder ytorna. Efter man lött så blir det till att täta med exempelvis silikon.
Nu har jag en fråga här igen...

Långt innan hastighetsmätaren la av så har diverse varningslampor lyst. Den allra första gången detta inträffade var när vi körde igenom ett enormt regnoväder.
Skulle det kunna vara så att ABS-givaren fick sig en känga under detta regnoväder och att den efter det sedan "hoppat ur led" lite nu och då.. för att slutligen ge upp helt - med en död hastighetsmätare som följd?

Alltså: Kunde det vara ngn vits att prova byta givaren innan man ger sig på att försöka klyva startboxen..? För givaren är väl inte särskilt dyr (drömmer jag eller såg jag en prislapp på 399 kr på Biltema?)
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]