Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maacke
Hej, tänkte kolla om någon har haft samma problem.Det handlar om en volvo 745a från 1988 med b200e som endast oljetryck, generator, helljus lampan lyser på när man har på tänningen. Bromskretsfel lampan är helt död och den behöver säkert fungera när man ska besikta. har provat byta brännare men de fungera inte.
Så var tas signalen till lampan, från bromsservon någonstans? Eller kan lödningarna vara dåliga i instrumentet? Har föstått att det är ett ganska vanligt fel på 700 serien.
Tror väl ändå mest på lödningarna för varvräknaren fungerar bara ibland också. Det borde vara ett VDO 3 stift
Användarvisningsbild
av päpplet
Mest troligt är att instrumentet har dåliga lödningar. Hade ett sånt jag med på min förstabil och där funkade samtliga varningslampor när det var minusgrader ute :roll:
av Maacke
Ok joo det blir väl nog att prova löda om lödningarna för jag bor i finland och det är väl nog lite långt till den där gubben.
Eller eventuellt hitta ett nytt mätarhus. Tack för svaren!
av sicnarf
Det är inte längre och dyrare för dig i Finland än för oss som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Han skickar det per postpaket alltså. Bara att ringa och prata med honom på 0046-7054-76385.
av Maacke
Aha ok, kanske det blir å ringa dit å kolla, beror på vad an ska ha för å fixa det. Bilen har 500tkm på mätarn och är ganska slut så tror inte den har många år kvar, så skulle inte vilja sätta så mycket pengar på den då jag har några andra i bättre skick.
men tack kanske det blir å ringa dit men besiktning är inte riktigt aktuellt ännu.
av mange240
Tror du inte de har översende med att lampan inte fungerar, på en så pass gammal bil, under förutsättning att bromsarna fungerar bra?
av Maacke
Kanske, skulle kunna åka in till besiktningen å fråga. Men här i finland är dom ganska petiga me allt som har å göra med besiktning.
av mange240
Maacke skrev:Kanske, skulle kunna åka in till besiktningen å fråga. Men här i finland är dom ganska petiga me allt som har å göra med besiktning.
Skulle nog inte fråga då de ändå inte kan ge ett ärligt svar på hur de kommer göra med detta, de begår ju tjänstefel om de struntar i det. Här har de aldrig brytt sig i denna lampa, även besiktat en bil utan abs lampa. Skulle man hårdra det är det nog tvåor.
Vet inte hur mycket de kostar där i Finland, men här är ju priserna såpass låga så man kan lika gärna hämta en arbetsorder istället för att reparera fel ingen egentligen mår dåligt över.
av Maacke
Min 780 blev underkänd pga lysande abs lampa så tror inte bromsfel är godkänd heller.
Ska kanske prova ringa till den där gubben och se, fast har själv en morbror som är jättebra på elektronik som säkert skulle kunna fixa det, han kör även 740 själv :D eller hitta ett helt begangnat mätarhus, det kryllar ju nästan av 740is så.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]