Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jasu50 skrev:E85 fyller jag alltid tanken med....larmrapporter om 2.5FT har jag inte sett, inget heller från Volvo.
Så det blir E85 även i fortsättningen.
Nej problemen har tydligen varit väldigt få med 2.5FT men några Volvotekniker jag pratat med har menat att om man kör mestadels kortare sträckor i stan och strax utanför (som vi oftast gör) är kanske inte etanolen att rekommendera pga att motorn inte hinner bli varm (= KAN leda till igensatta spridare). Om man däremot lät bilen sträcka ut på lite längre sträckor med någorlunda regelbundenhet skulle etanolen inte vara något problem. "Bilen går utmärkt med bägge typerna av bränsle"....vilket jag håller med om.
Frågade också Polestar om 98 oktan skulle göra den märkbart slöare än med etanol, svaret var att skillnaden är marginell och knappast märkbar för en normalförare. Själv kan jag inte säga att jag upplever någon skillnad så jag kör med hängslen och livrem, dvs med bensin :wink:
Taxi Stockholm har renoverat toppen i "alla" sina 2,5FT kring strax efter 20 000 mil. Blev bättre när ventiljusteringen infördes. Kan ju vara så att taxikörning är ofördelaktig för motorn, å andra sidan är ju motorn oftast varm och borde inte slitas mer per mil än vid normal varierad familjebilkörning i Helsingborg, Jönköping eller Oskarshamn, kan man tycka. Förutom långmilare tycks 2,5FT hålla bra.
PH
Jag har passerat 19 500mil på min och det enda jag fått byta är hjullager och andra slitagedelar. Kört mestadels på etanol.

Jag fick lära mig i en annan tråd att Volvo nyligen tagit bort ventiljusteringen på samtliga årsmodeller pga problemet inte varit så stort.
Motorn tillverkas väl fortfarande, men som Bi-fuel (Gas).
En annan sak kan vara att man insåg att myndigheterna inte menar allvar med att vi skall gå ifrån fossila bränslen. Att i det läget ha både 2,5FT och T4F i modellprogrammet i samma modellserie var "överkurs".
kitco skrev:
valln skrev:Varför slutade volvo med 2.5FT, dålig efterfrågan eller hållbarhet?
Diesel hysterin och högförbrukning var nog de största kandidaterna till avslutet.
Det är vad jag har hört också. Tråkigt då motorn, precis som många sagt, är något extra.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]