Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dkps
Min relativt nyinköpta V70 har förstört min helg igen..
Upptäckte för ca tre veckor sen att expansionskärlet var nästan tomt. Som okunnig svensson fyller jag på och tänker inte så mycket mer på det.
Har tittat ca en gång i veckan och inte sett någon förbrukning. Tills igår då kärlet var halvtomt. Startar bilen och låter den står på tomgång tills den blir varm, inga synliga läckage och motorn låter som den ska frånsett ett litet kvittrande som ingen människa kan begripa vart det kommer ifrån. Inga bubblor i kärlet eller konstig lukt. När motorn blivit varm laddar jag på lite varv och det blir ett moln av rök bakom bilen, stänger av och upptäcker då även att lite ånga kommer mellan motorn och kylaren, känns lite som ett ångbad. Fortfarande fullt i kärlet ingen olja eller annan doft.
Kan man som lekman göra någon mer kontroll eller är det bärgning till verkstaden som gäller?
av ingesjo
Kolla på oljestickan ser det ut som brun vispad grädde kör inte mer då utan bärga. Om oljan ser ut som jag bskriver då är det troligen topp packningen. Det går att köra en bit med det, men ha koll på tempmätaren . Ser oljan normal ut så fyll på vatten och kör hem om du inte har allt för långt hem. Du har troligen en läcka någonstans på vattnet då.
av ingesjo
Hmm det kommer vit rök i avgaserna troligen topp packning mellan en vattenkanal och en cylinder Sorry för jag missade det,, det går att köra en kortare sträcka med det om du fyller på vatten och håller koll på tempgivaren
av dkps
Oljan ser ut som den brukar, ok, men har för mig att den låg över markeringen för ett tag sen.
Det som förbryllar mig är att det ångar både fram och bak.
Är hemma men kan ju vara bra att veta att det går att köra en liten bit.
Användarvisningsbild
av öläningen
Hej jag hadde samma problem med min bil också och det visade sig vara topplockspackningen som var trasig.var inte biligt heller 16000:- kostade det att fixa mvh öläningen.
av dkps
Låter onekligen som ett jobbigt läge. Haft bilen ett knappt halvår och gav 33.000 för den. Fan vet hur man gör om det är så dyrt :(
Byta topplockspackning är väl inget man gör hemma heller. Har bara fixat med småfel innan och inget med motorer.
av ingesjo
Topplockspackning kostar nog inte 16000 att få bytt, om inte det är en massa andra fel så klart. Tippar på att du åker på en planing av toppen men det bör inte kosta mer än 1000 . Sotnings sats där topplockspackning ingår max 1500 + jobbet Om det nu är det som är felet
av valln
Fast kostar det 16000 kr och du kan köra i ytterligare 1600 mil har repkostnaden varit 10 kr per mil och jag skulle varit nöjd med det!
av ingesjo
Skulle tippa på att en mindre verkstad kan göra jobbet ink reservdelar för mindre än 10000 lätt Men som sagt du får nog ta reda på om detta verkligen är felet 1st
av dkps
Får ringa runt till de lokala verkstäderna på måndag. Bara att hålla tummarna då.
Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]