Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sotarn81
#863135
Gick idag och skaffade mig en 240 igen (en bil jag aldrig mer skulle köpa) och kände mig för en stund som 18 igen. Dock så går den inte som den ska och efter lite googlande så insåg jag att detta verkar vara rätt forum. Till problemet.

Han jag köpte den av hövdade att problemet var i förgasaren och att den behövde renoveras vilket är fullt möjligt.
På tomgång så går den väldigt oroligt och vid gaspådrag när den är obelastad går den jämnt men vid belastning, dvs när msn kör, så går den ojämnt och ibland bara på tre cyl. Detta försvinner om man drar ut choken en bit el trampar ned gasen fullt. Problemen blir mindre när den är varm men försvinner inte helt. Föregående ägare hävdar att den drar mkt bensin pga förgasarproblemet som han sa men i mina öron låter det som att den får för lite bensin. Har bokat besiktningstid på onsdag så måste få ordning på det tills dess och tänkte det var bättre lite kunnigt folk fick säga vad de tror innan jag sätter händerna i det. Tacksam för alla svar jag kan få.
John
#863152
Var ut o tog en snabbkoll nu. Tjuvluft vid första anblicken. Slangen mellan insug och broms-servo var i princip helt av. Ska byta den imorrn och gå över alla vakuumslangar innan jag ger mig på att riva isär förgasaren.
#863160
när du bytt vaccum slangen till broms servot kolla läckage insug packning kolla alla vaccum slangar som du sade.
ta ett kompprov sen och fortsätt därifrån. misstänker ju att du får renovera fuggen med. vacum mebranet kan ställa till det om det är lite sprucket.


det här är ju bara hur jag gör för kännedom.

stavinga Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#863162
Bilen har stått ungefär 6 mån och även om jag får ordning på förgasaren och gången på bilen. Är det nåt särskil mer jag ska göra och tänka på inför besiktning? Ska bli ny olja och filter givetvis.
#863166
in för besiktning det vanliga kolla alla lampor spolning ruta däcken bromsbelägg hur bromsarna funkar tex anpåliggning handbromsens funktion bromsledningar
spruckna rostiga broms rör rost under bilen rost på bromsskivor dragkrok och infästningen etc etc
skulle kunna hålla på hela natten men man vet aldrig vad en bilprovare får för sig att kolla på eller att inte kolla på iaf.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
av Sotarn81
#863233
Där missförstod ni mig eller så var det nog snarare så att jag uttryckte mig fel. Jag fick inte med hela texten när jag skrev i tapatalk-appen.

Det jag menade var om det var nåt mer jag kan göra för att bilen ska gå igenom besiktningen ang abgasvärden osv. Det kan ju trots allt hända att jag får bilen att gå ordentligt utan att renovera förgasaren. I övrigt vet jag vad jag behöver göra. Ska bl a svetsa upp ena tröskelns bak-kant och ett hål i ena baljan. Ursäkta för mitt föregående diffusa inlägg.
#863234
ingesjo skrev:Nedre fjäderbens infästningar är en kär gammal 2e skapare... anliggande bromsar oxå vanligt speciellt nu när den stått ett tag
Den är frisk i länkarmar och infästningar under hela bilen. Den korta tiden (drygt 6 mån) den stått still har den stått i ett torrt p-hus. Är bara bak-kant ena tröskeln och baljan på samma sida som behöver göras nåt åt vad jag sett hittills. Sen läcker det i en skarv på det i övrigt friska avgassystemet. Grabben jag köpte bilen av har vart ute o motionerat den med jämna mellanrum så bromsarna verkar ha klarat sig från att kärva eller dra snett. Gav 1500kr för bilen så har inga höga förväntningar heller.

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]