Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krill0
Har ett irriterande problem med min 245. Kolen på generatorn slits mycket ojämnt. Nu är det tredje regulatorn jag köper. Först så bytte en mek, efter ca 6 mån var det slut. Han hävdade att han vänt kolen fel :shock: Det går ju inte ens, så jag vet inte vad han snackar om. Nu tänkte jag fuck him, jag gör det själv. Så här ojämna är de. Hur fan går det till?

Bild
Användarvisningsbild
av Frrla
har du tvättat rent generatorn ordentligt?
Alternativet är annars att den är sliten, eller så voblar den.

Min generator slet också kolen sådär. och axeln var lite krokig. vart lite bättre när jag plockade loss den och gjorde ordentligt rent, men har kastat den generatorn låååååångt åt fanders nu...
av Krill0
kommer man åt att göra rent utan att plocka isär generatorn? Har en annan generator, men är rädd för att den också är kass.
av Krill0
Inte speciellt skitiga, men väldigt nedslitna var de. Jag hade en annan gammal generator, marginellt bättre. Den får duga tills jag kan beställa en bättre beg. Laddningslampan höll sig släckt vid testkörning, men så laddade jag batteriet under bytet också. Får väl se hur länge det varar :)

Jag drog mig lite för att börja meka. Blir så när man bara har en bil och långt till allt.
Tack för hjälpen!
av rid54
Det är normalt inte så svårt att ta loss lagerskölden på en generator och då kan man se hur släpringarna ser ut. Troligen finns en skada på den ena ringen, och det går faktiskt att polera med något mycket fint smärgelduk eller slippasta eller liknande (om den inte är sprucken). Polera i samma riktning som ringen löper mot kolet...
av Krill0
Dels var det som skidspår i rotorn, dels så var kopparn fläckvis borta. Den jag monterade dit var lite bättre. Den hade ju även ny regulator. Men jag kom inte långt med den :x Köpte en på bildelsbasen idag, hoppas den är OK. Det konstiga är att laddningslampan INTE lös efter jag bytt generator, trots att den uppenbarligen inte laddade. Det får mig att fundera på om det kan vara nåt som tjuvdrar ström istället. Men verkar ju väldigt osannolikt att det skulle hända samtidigt. Blinkrelät har lagt ner samtidigt i alla fall. Jag antar att det var ett sammanträffande.
av rid54
Laddningslampans ström går från tändlåset (motsv) via lampan till generatorn (regulatorn). Om inte strömbanan är hel (glapp någonstans eller trasig lampa e.d.) så kan det bli så att inte laddningen startar. Du bör nog kolla hur det står till. Om systemspänningen sjunker mycket kanske blinkrelät inte funkar OK.
av Krill0
Fick hem en bättre beg generator idag. Bytte den och det funkar fint. Kolen var dock inte så mycket att ha på den, så jag bytte regulator på samma gång. Står på laddning under natten.
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]