Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
#863061
Camel skrev:
Andez skrev:Sen jag bytt batteri oc startmotor har bilen fungerat bra i ca 1 vecka men dem senaste dagarna har den vägrar starta.
Hur uppförde sig bilen innan bytet?
Andez skrev:När jag vrider om nyckeln händer inget
Går startmotorn överhuvudtaget? Hörs endast ett klickande ljud? Eller går motorn runt utan att starta? Hur är status på lamporna i instrumentpanelen?
Andez skrev:men om jag går ut och fingrar lite på batteriet och tar på karossen när jag håller på batteriet och sedan försöker starta så startar den.
Var fingrar du på batteriet? Kablarna?
Innan bytet gick inte startmotorn runt och när jag testade nya begagnade startmotorn orkade inte batteriet dra runt den ens utanför bilen därför jag böt batteri.
Den beter sig på precis samma sätt som innan jag böt allt dvs bara knäpper till när jag vrider om nyckeln.
Jag pillar på minuspolen och vänster framskärm.
Har fixat en jordkabel så ska se om det går bättre nu.
av Andez
#863093
Har nu testat att koppla en jordkabel från övre delen av motorn till batteriets minuspol, gjort rent polerna och dragit åt dem så dem sitter och testat jorda mellan minuspolen och chassit måste ha varit en ren slup att den gått igång tidigare då inget av detta har fungerat...
den startar direkt om jag rullar igång den och igår när den startade sist så startade den även om jag stängde av den och startade om och om igen men igår kväll startade den inte alls och samma idag.
det ända jag inte testat är jorda från nedre delen av motorn till minuspolen samt gjort rent och dragit åt alla kontakter och skruvar på startmotorn, bytt startmotor och bytt batteri/testat med starthjälp. vad tror ni är mest sannolikt att vara "boven" har en "ny" startmotor jag skulle kunna testa med alternativt testa starta den direkt från batteriet och se om det orkar dra runt. bilen har körts längre sträckor så batteriet borde inte ladda ut om inte det är något fel på generatorn går detta att kolla?
av Andez
#863102
Lucif3r skrev:Um, du kanske ska kolla upp plusmatningen från startmotorn också?
Hur gör jag det?
av Andez
#863424
har testat lite mer idag. den vänsta skruven till startmotorn var inte inskruvad ordentligt så drog in den och hoppades på att eländet skulle starta men nej... testat jora på några olika ställen och att sätta min nya fina kabel istället för gamla jorden på dem övre jordpunkterna på motorn men inget resultat. hade en tanke om det kanske kunde dra tjuvström någon stans så batteriet laddar ur och inte orkar dra runt motorn... resultat minuspol till minus klämman med låst bil 0,05 mA så de borde det ju inte vara. testade ta ut batteriet och ladda det och fortfarande inget resultat.
testade koppla in den extra startmotorn jag har med startkablar till batteriet och den drar runt som den ska så får väl testa byta startmotorn imorgon för att se så det inte är den som är felet om ingen kan förklara hur jag ska mäta?
av rid54
#863429
Det kan vara ett glapp i startlåset, så att det inte går ström till startsolenoiden (sitter på startmotorn, där kablarna skruvas fast). Eller så glappar den tunna kabeln i sin anslutningpå solenoiden. Prova med att koppla bort den lilla kabeln från solenoiden och koppla direkt från den kraftiga kabeln (som kommer från batteriet) till anslutningen för den lilla kabeln. Se till att ingen växel är i! Går startmotorn då, är det något glapp i startledningen från tändlåset. Går den inte, är startmotorn (eller solenoiden) defekt.
av Andez
#863705
Ibland har man lust att bara skrota bilj*veln....
Skulle idag efter alla försök jag kunnat komma på utom byte av startmotor (bytt, laddat, starthjälpt batteriet jordat här och där och lite över allt känns det som. kollat att det inte drar tjuvström och att det finns ström till startmotorn ända jag inte kollat är kopplingen från tändlåset...
jag bad svärfar hjälpa mig dra igång den för att få den till dem och kunna mecka med lite mer plats än på min parkeringsplats, först skulle jag visa hur den gör tror ni inte bilj*veln går igång direkt då? kör den sedan till dem 30 min senare till en husvisning, ytterligare 30 minuter senare tillbaka till svärföräldrarna, drygt 1h senare dör sambons mobil och jag skyndar 3 mil till närmaste teknikmagasinet, 10 minuter efter att jag parkerade bilen vid köpcentret kommer jag ut och ska starta den och den går inte igång.... testar allt, batteribyte, jordning osv osv inget fungerar tillslut blir jag så arg att jag bestämmer mig för att jag ska rulla igång den efter att ha tagit sats och nästan fått igång den testar jag vrida om nyckeln och den startar direkt?!?!
jag kommer inte på någon logisk förklaring mer än att det är glapp någon stans men vart? tändlåset? men varför fungerar den då 2-3 gånger för att sedan plötsligt sluta fungera och starta när man försökt rulla igång den?
av Andez
#863754
Lucif3r skrev:Glappis kan visa sig på alla möjliga sätt och vis, oftasts slumpvis.
då får måndag förmiddag tillbringas med att kolla tändlåset.
har en liten fundering det går ju att "tjuvstarta" en startmotor vad händer om man gör det på en startmotor som sitter på bilen? startar motorn? kan något ta skada av detta?

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]