Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

t.ex om jag inte lyckas lösa ev. fel på bilen billigt o reparation skulle va för dyrt så återstår två alternativ, sälja bilen som den är till någon mekarglad, eller skrota bilen. Om man skrotar bilen ....

1, Bilen går att köra till skroten och man gör också detta. På plats så skruvar man bort lyktor, blinkers o kanske några andra delar som man lätt kan sälja .
2, Bilen går INTE att köra till skroten, men på parkeringen hemma demonterar man lite småkrafs som går att sälja, o sedan ringer en bärgare som kör den till skroten.

Vill höra om jag tänker rätt? :D Alltså hur gör ni andra som skrotar era bilar, plockar ni ner prylarna som är värt nått? Jag har jättefina strålkastare o helt nya blinkers o baklyktor.
Vissa bildemonteringar kanske betalar en peng för körbara bilar men oftast får man vara glad om man slipper betala för att bli av med en skrotbil idag.

Såhär såg det ut hos mig idag när de kom och hämtade två bilar som jag plockat en del bra att ha från (läs allt använd/säljbart) inklusive stora delar av golvet och trösklarna :wink:
Bild
En del skrotar kräver att bilen ska vara komplett om dom ska ta emot den, Annars får du betala. Kanske mer änvad du får igen på att sälja delar

Mvh
Lennart
Om bilen är körbar, så betalar en del skrotar till och med för bilen om den är komplett. Precis som lennarte skriver, är delarna värda så mycket att det skulle löna sig att inte ta den chansen?
av *pettson*
Eftersom det inte finns någon skrotpremie så finns det ingen skyldighet för någon bildemontering att ta emot bilarna gratis. Det gör att dom kan sätta dom krav dom önskar för omhändertagandet. Med viss rätt också, det är inte riktigt så enkelt att man tar emot ett fordon och stoppar det i presshögen med noll personaltid i omkostnad. Det är lite mer avancerat än så. Dom jag känner till betalar 500 för bilen om den är komplett och du kommer dit med den. Ska man hämta den får du ingenting och är det en tomkaross så betalar du för hämtning om det nu inte är hämtning av användbara bilar på samma ägare.

Dom bilar som har tillverkaransvar. Dom tas däremot omhand på vissa utvalda platser endast och dit är det bilägarens problem/kostnad att transportera fordonet.

Dom gånger jag tar delar på mina bilar är då jag definitivt inte får tillbaka nånting alls för dom inlagda kronorna. Som nu när jag sålde en turbo t.ex. Finns ingen anledning att skicka med en 10.000kr turbo som är 4500mil gammal till skroten. Den sålde jag givetvis. Jag skickar inte med mina Hprofils vevstakar som jag köpte dyrt nya heller. Dom ligger här till salu.
Det mesta jag hade på bilen hade väldigt låga mil och var inte produktionsstandard. Så min bil är en tomkaross. Men jag är införstådd med att jag som sagt kanske inte kan lämna gratis just för det.
päpplet skrev:Vissa bildemonteringar kanske betalar en peng för körbara bilar men oftast får man vara glad om man slipper betala för att bli av med en skrotbil idag.

Såhär såg det ut hos mig idag när de kom och hämtade två bilar som jag plockat en del bra att ha från (läs allt använd/säljbart) inklusive stora delar av golvet och trösklarna :wink:
Okej! Men i ditt fall, så tolkar jag med övriga medlemmars kommentarer som att du måste haft svårt att få bilarna till skroten då skroten helst vill ha hela bilar? Du måste alltså pröjsat för att bli av med dessa två lik? (sJÄLVKLART fattar jag att själva hämtningen kostade)
BlåVolvo skrev:
päpplet skrev:Vissa bildemonteringar kanske betalar en peng för körbara bilar men oftast får man vara glad om man slipper betala för att bli av med en skrotbil idag.

Okej! Men i ditt fall, så tolkar jag med övriga medlemmars kommentarer som att du måste haft svårt att få bilarna till skroten då skroten helst vill ha hela bilar? Du måste alltså pröjsat för att bli av med dessa två lik? (sJÄLVKLART fattar jag att själva hämtningen kostade)
Har haft en liknade bil ståendes hemma, de kom och hämtade upp den gratis under en kampanj. Dock kan man ju få vänta 5 år innan en sån dyker upp. De mesta av delarna jag tagit, har varit till eget bruk och har på det viset sparat in tusentals kronor i reservdelar, även någon kompis har gått dit och "fyndat". Men har även sålt vissa delar och fått helt okej betalt, så helt klart kan man göra sig pengar på detta. Men jag rekommenderar att man försöker ha bilen kvar på axlarna så man själv kan forsla bort den på en trailer eller liknande. Plockar du av skyltarna på bilen när du lastat den på trailern blir polisen tvingade att väga ekipaget vid eventuell vägning, annars går de på vikterna i regbeviset. Så rekommenderar det för att minska risken för överlassböter.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-