Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andez
#862736
Har ett märkligt problem med min 850.
Sen jag bytt batteri oc startmotor har bilen fungerat bra i ca 1 vecka men dem senaste dagarna har den vägrar starta.
När jag vrider om nyckeln händer inget men om jag går ut och fingrar lite på batteriet och tar på karossen när jag håller på batteriet och sedan försöker starta så startar den. Jag har även börjat få stötar när jag går ur bilen. Kan det vara något fel med jordningen? Eller kan det bara något annat?
av Adamp
#862756
Låter som jordnings fel bara fram med en multimeter och kolla var jordningen inte funkar.
av Andez
#862779
Är inte så jätte haj på de där med bil el.
Antar att jag ska mäta "dc v"? Vart ska jag leta från + till jordpunkt?
av rid54
#862797
Om du inte är mätvan, så är det kanske bäst att börja med att kontrollera de kontaktpunkter du skruvat på, samt batteripolerna (att de ärordentligt åtdragna och att det är rent på kontaktytorna). Batteriets minuskabel ska sitta fast i karossen. Motorn ska jordas till karossen, oftast med en sorts koppartrådsfläta.
av Andez
#862905
rid54 skrev:Om du inte är mätvan, så är det kanske bäst att börja med att kontrollera de kontaktpunkter du skruvat på, samt batteripolerna (att de ärordentligt åtdragna och att det är rent på kontaktytorna). Batteriets minuskabel ska sitta fast i karossen. Motorn ska jordas till karossen, oftast med en sorts koppartrådsfläta.
kan ju som sagt inte påstå att jag är någon hejjare på bil el så får ta och kolla ett varv, men det borde inte vara något fel på kablarna till och från startmotorn som jag böt? den jordar ju via motorn så det borde väl vara jordpunkterna som motorn har alternativt den från minuspolen eller är jag helt ute och cyklar?

har en felkod på ECC 1-3-2 Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning borde inte ha något med jordningen att göra eller kan detta vara boven?
av Rådlös
#862915
ECC är detsamma som luftkonditioneringen i bilen. I och för sig kan det kanske vara något elektriskt fel på den, men jag tror inte det har någon betydelse i det här fallet.
Du sa att du fick stötar när du tog i bilen. Dom kommer inte från bilen elsystem. Det är i stället du själv som är uppladdad med statisk elektricitet och när du vidrör bilen blir du urladdad med en "smäll".
Jag instämmer med dom svaren du har fått, kontrollera att allt du har haft loss sitter rätt och riktigt.

Vill du lära dig mer om elektronik, så skall du köpa en bok på Kjell & co, Hur funkar det. Den är skriven på ett lättfattat sätt och förklarar grunderna i ellära. Visserligen ger den inget svar på vad det är för fel i din bil, men när du har läst boken, så förstår du sammanhangen bättre. Boken ser ut som om den kostar 2 - 300 kr. Den kostar 50 kr.
av Andez
#862989
Rådlös skrev:ECC är detsamma som luftkonditioneringen i bilen. I och för sig kan det kanske vara något elektriskt fel på den, men jag tror inte det har någon betydelse i det här fallet.
Du sa att du fick stötar när du tog i bilen. Dom kommer inte från bilen elsystem. Det är i stället du själv som är uppladdad med statisk elektricitet och när du vidrör bilen blir du urladdad med en "smäll".
Jag instämmer med dom svaren du har fått, kontrollera att allt du har haft loss sitter rätt och riktigt.

Vill du lära dig mer om elektronik, så skall du köpa en bok på Kjell & co, Hur funkar det. Den är skriven på ett lättfattat sätt och förklarar grunderna i ellära. Visserligen ger den inget svar på vad det är för fel i din bil, men när du har läst boken, så förstår du sammanhangen bättre. Boken ser ut som om den kostar 2 - 300 kr. Den kostar 50 kr.
det med att jag är laddad är något jag också läst mig till men tycker att det är märkligt att detta fenomen uppträder hux flux bara då jag aldrig upplevt det tidigare, tidigare har jag även haft överdragsklädsel vilket om jag förstått det jag läst rätt borde öka den statiska laddning jag får då jag kliver i och ur bilen?

till jordfelet så är jag medveten om att ECC är luftkonditionering men tänkte om en kortslutning i systemet kan leda till sämre jordning?
Jag är inte helt tappad bakom en vagn när det kommer till el jag kan koppla in saker, följa kopplingsscheman osv men det är själva mätningen jag inte är helt säker på då jag inte är så van vid multimeter är mer van vid pappas gammla elmätare man ser om det finns ström eller inte (mät penna tror jag dem kallas?
Användarvisningsbild
av Camel
#862996
Andez skrev:Sen jag bytt batteri oc startmotor har bilen fungerat bra i ca 1 vecka men dem senaste dagarna har den vägrar starta.
Hur uppförde sig bilen innan bytet?
Andez skrev:När jag vrider om nyckeln händer inget
Går startmotorn överhuvudtaget? Hörs endast ett klickande ljud? Eller går motorn runt utan att starta? Hur är status på lamporna i instrumentpanelen?
Andez skrev:men om jag går ut och fingrar lite på batteriet och tar på karossen när jag håller på batteriet och sedan försöker starta så startar den.
Var fingrar du på batteriet? Kablarna?
Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]