Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vanilla skrev: "Hur känslig är adaptionen? Kan övergången från E75 till E85 orsaka problem och kräva ny adaption?"

Förmodligen är det så här att motorn adapterar alltid när du har tankat. Eller på något sätt kontrollerar att inget avviker för mycket mot inställda värden. Men en så liten procentsats som det handlar om kanske går fort eller på något annat sätt går "smärtfritt" och omärkligt förbi?

Nu är det emellertid ett annat fenomen som du kan upptäcka om du bläddrar i äldre inlägg här. Det är i praktiken ingen skillnad på E85 och E75! En debattör hade kopplat in sig på OBD2-uttaget i sin bil och upptäckte att det är E85 även på vintern. Han skrev ju direkt till St1 och frågade vad detta betyder. Dom förklarade att dom tyckte det var jobbigt att ändra, att skillnaden ändå inte var så stor samt något mer skäl som jag har glömt just nu. Jag minns inte heller hur dom förklarade att priset för E75 var högre med hänsyn till den högre bensinhalten. Men dom fick väl till det på något vis i sitt svar?

Debattören i det här fallet heter MattiasD. Sök på hans inlägg. Om du har möjlighet att koppla upp dig i OBD2-uttaget kan du (i bästa fall) också läsa ut etanolhalten i det aktuella bränslet. Alltså det bränsle som bilen för ögonblicket förbränner. Nu är ju vinterhalvåret överspelat, men det kommer ju tillbaka om ett halvår. Och som sagt, här i södra halvan av landet var det ingen vinteretanol. Hur det är i norra halvan vet vi inte. Fler FFV-bilägare måste ha OBD2-läsare för att vi skall få klarhet i detta. Och bara ett litet påpekande: Det räcker inte med en billig felkodläsare från t.ex Biltema. Det krävs lite mer programvara och en bärbar PC eller en I-pad. En smart mobiltelefon eller påkostad GPS kan nog också klara av att visa detta ihop med ett bättre program.
Volvordesign89 skrev:Fick tips hos min Volvoverkstad för någon månad sedan att köra en bränsletillsats lite då och då, dels för att få bort fukt
Yikes! Jag tycker att det är skrämmande att verkstäder har så dålig koll på läget. Även låginblandning på 5% etanol håller fukten borta från bränslesystemet... Kan inte för mitt liv förstå hur de tänkte där. E85 klarar väl av att svälja en deciliter vatten per liter etanol utan att bensinen fäller ut?
Instämmer med xxargs ovan, det måste vara något annat än vatten som ställer till det.

Edit: Det är klart att är det mycket vatten löst i etanolen redan i pumpen och bensinmackens cisterner när du tankar, då kan ju vattenhalten i etanolen göra bilen svårstartad.
Det skulle möjligen gå att läsa ut det från en kapacitiv etanol-sensor om man hade en sådan installerad i bilen, men vad jag vet så används inte sådant i bilarna. Jag har lite dålig koll på vad bilarna är utrustade med i bränslesystemen... :oops:
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]