Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mwi
Risken för upptäckt är kanske inte speciellt stor men om det upptäcks, att din helbilsgodkända bil har modifierad programvara vid en besiktning = körförbud.
För att få bilen godkänd igen måste du få intyg från biltillverkaren, att din bil överensstämmer med det ursprungliga helbilsgodkändet, det kan jag garantera blir dyra papper. Och inga av trimfirmorna upplyser sin kunder om det eller kan hjälpa sina kunder med det.
av perhall
Mwi skrev:Risken för upptäckt är kanske inte speciellt stor men om det upptäcks, att din helbilsgodkända bil har modifierad programvara vid en besiktning = körförbud.
För att få bilen godkänd igen måste du få intyg från biltillverkaren, att din bil överensstämmer med det ursprungliga helbilsgodkändet, det kan jag garantera blir dyra papper. Och inga av trimfirmorna upplyser sin kunder om det eller kan hjälpa sina kunder med det.
Skulle upptäckt ske så är det ju bara att ladda ned originalmjukvaran igen så är bilen ter helbilsgodkänd.
Har dock inte hört talas om något fall där detta har behövts.
PH
av mattish
Mwi skrev:Risken för upptäckt är kanske inte speciellt stor men om det upptäcks, att din helbilsgodkända bil har modifierad programvara vid en besiktning = körförbud.

Ärligt talat.... Tror du att en mekaniker som upptäcker det skulle gå vidare så långt att han ger dig körförbud?? Det är en ganska vild fantasi och om det skulle inträffa är det väl bara ladda in original mjukvara igen. Vad ska dom göra? Du har ju återställt bilen till ursprungligt skick...

Det är väldigt många som är rädda för att röra något annat till bilen som det inte står volvo på... Nu menar jag inte att det är något dåligt med tex Polestar eller liknande originaltillbehör som är det bästa, men att påstå att bilen blir obrukbar så fort någon upptäcker ett trim på verkstaden är ju att ta i. Då kan man väl serva på en annan verkstad än en märkesverkstad?

EDIT: I inlägget jag citerade läste jag verkstad och inte besiktning..
av Mwi
perhall skrev:Skulle upptäckt ske så är det ju bara att ladda ned originalmjukvaran igen så är bilen ter helbilsgodkänd.
PH
Nej det räcker inte med att ladda ner orginalmjukvara igen. För att kunna besiktiga om bilen krävs intyg från tillverkaren, att bilen överensstämmer med original. Det är ganska troligt att besiktningsföretagen i framtiden kommer undersöka mer i bilars elektronik än vad som görs idag.
av SweRonin
Mwi skrev:
perhall skrev:Skulle upptäckt ske så är det ju bara att ladda ned originalmjukvaran igen så är bilen ter helbilsgodkänd.
PH
Nej det räcker inte med att ladda ner orginalmjukvara igen. För att kunna besiktiga om bilen krävs intyg från tillverkaren, att bilen överensstämmer med original. Det är ganska troligt att besiktningsföretagen i framtiden kommer undersöka mer i bilars elektronik än vad som görs idag.
Det är så långsökt, Det är nästan så att allt är olagligt men man ser mellan fingrarna.
Alla vanliga bilar som är stylade/ omgjorda tror du att dom har fått 1&2 på besiktningen.

så länge du inte ändrar så miljökraven etc ändras så bryr de sig inte om du har fetare avgasrör, "vindavvisare", 10m vinge,tunar framrutorna etc etc

och får man nedslag så är det bara att besiktiga om bilen.

Du vet att "låna" någon annans p-plats är olagligt och kan ge dig 6månaders fängelse eller tar du någon annans tvättid ger det också 6 månaders fängelse. MEN hur många i Sverige har fått böter eller 6månaders fängelse för att man har parkerat på någon annans p-ruta.

Glöm inte att endast använda volvos fälgar annars är den inte helbilsgodkänd
av Mccartney
SweRonin skrev:
Mwi skrev:
PH
Det är så långsökt, Det är nästan så att allt är olagligt men man ser mellan fingrarna.
Alla vanliga bilar som är stylade/ omgjorda tror du att dom har fått 1&2 på besiktningen.

så länge du inte ändrar så miljökraven etc ändras så bryr de sig inte om du har fetare avgasrör, "vindavvisare", 10m vinge,tunar framrutorna etc etc

och får man nedslag så är det bara att besiktiga om bilen.

Du vet att "låna" någon annans p-plats är olagligt och kan ge dig 6månaders fängelse eller tar du någon annans tvättid ger det också 6 månaders fängelse. MEN hur många i Sverige har fått böter eller 6månaders fängelse för att man har parkerat på någon annans p-ruta.

Glöm inte att endast använda volvos fälgar annars är den inte helbilsgodkänd
Kontrollavgift har nog någon fått då dem parkerat på en förhyrd plats:)
av SweRonin
[/quote]

Kontrollavgift har nog någon fått då dem parkerat på en förhyrd plats:)[/quote]

Nej, jag personligen har aldrig hört att det har gått så långt att någon har fått böter.

Nu ska vi inte blanda ihop saker

Parkeringsavgiften: en avgift om du har ställt/ parkerat bilen felaktigt på privat mark
Kontrollavgift: samma som ovan fast på kommunal mark

Böter: begår du ett brott som leder till fängelse eller böter kan exempelvis tingsrätten ......
Användarvisningsbild
av Gurra82
Köp den bil du vill ha, säger jag. Det gjorde jag, jag ångrar inte mitt köp för fem öre, jag betalade 300 för min V70 D5 AWD R-design MY12 för 4 månader sedan, den hade då gått 4400 mil, den kostade enligt MY12:s prislista 475 innan rabatt.
2012, Då har jag hellre en bil jag vill ha än en slöare D4 AWD. Bilen som trådskaparen tittar på har gått 4000 mil, vad skall gå sönder?
av Malmstroem
Jag kan väl komma med tillägget -- köp den bil du vill ha och har råd med.

Det finns alltid en bil som är "lite bättre" och bara kostar "lite mer". Någonstans kommer smärtgränsen. :wink:

Om bilen i tråden är överprissatt eller inte går alltid att diskutera. Hittar du likvärdig hos en handlare någonannanstans så köp den bilen. Om den inte säljs så kommer handlaren säkert att bli mer flexibel på priset. Säljs den så var inte priset fel...
Användarvisningsbild
av Gurra82
Här är en Ny V70 D5 AWD business momentum Edition 2014 med 17" Saga svart, mörktonade rutor 5st, VOC, ingen XC70 och ingen summum, men ändå rätt mycket bil för pengarna kan jag tycka. http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=21&w=3
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]