Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jetson
Hej
Jag har ett problem med en s80 hemmahörandes i familjen.
Varningslampan för avgasreningen lyser och har fått hjälp att läsa ut en felkod som lyder p1672.
Vi har läst av med ett flertal olika OB2 läsare och får samma kod (dock ej läst med vida)
Har läst andra trådar om att det kan vara kamaxelgivaren som sitter vid tändspolarna som det är fel på. Har tagit loss den kontakten och sprayat med elektronikrengöring utan resultat, den ser för övrigt schysst ut.
Någon som har en aning vad som kan vara fel, har ingen lust att lägga ut 1000 spänn på felkodsläsning på en så pass gammal bil.

Bilen är en S80 2.4, automat som rullat ca 13500 mil.
Årsmodell 99

//Jesper
av Volvouser
Berätta var du bor, så kanske någon vänlig själ i närheten vill läsa ut en "riktig" felkod åt dig för en kall (BE)
av jetson
Ok, Tack! Efter lite googlande är det den jag har varit och fingrat på tror jag. Har beställt packning och testar byta den i eftermiddag.
Något tips på hur man kan rengöra den, något man skall passa sig för att göra?

Jag bor i Stockholmsområdet om det finns någon vänlig med vida

//Jesper
av jetson
Nu har jag tagit loss, rengjort ordentligt samt bytt packning utan något resultat. Lampan tänds igen efter en stunds bilkörande. Hmmm irriterande.

Är det bara en ny som är aktuellt nu kanske? Volvo skulle ha 2000kr för den.
Användarvisningsbild
av wissel
jetson skrev:Nu är problemet löst!
Fixades med en ny solenoid.
Tack för hjälpen!
Vilken Solenoid menar du ?
:P
SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gö[…]