Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Naturligtvis dras motorn tills märkena är på rätt ställe, dvs motorn är nollad.

Är då också märkena på remmen på rätt ställe sä är det "dubbel säkerhet". Märkena på remmen går inte att lita på, men de hamnar till slut på "rätt ställe" om du drar runt motorn.

Jag har inte varit med om att remmen varit så sträckt att det inte gått att nolla motorn.
av matilda
Efter topplocksrenovering fastnar tre avgasventiler i öppet läge så att motorn inte startar. I förrgår startade den på den enda fungerande bakre cylindern och efter 15 sekunders gång på en cylinder gick den plötsligt normalt igen. Att kompressionen var noll på cylindrarna 1, 2 och 3 gör att jag förstår att ventilerna inte stänger. Är det något jag kan göra åt detta? Helst utan att ta bort topplocket igen. Jag förstår inte vad som kan orsaka problemet, när jag nyss har bytt tätningarna upptill på alla avgasventilerna.
av rid54
Ja... hm. Det börjar med gammal bensin och då kan det ju vara avlagringar som gör att avgasventilerna fastnar/kärvar. När du hade isär det hela, gjordes det inte rent i styrningarna och på ventilspindlarna? Om det finns rester av klägg kvar kan det skapa problem och det är inte så mycket oljegenomströmning i ventilstyrningarna precis, så det lär knappast "tvättas bort" under drift, kanske. Om du får motorn att gå rent, kanske du skulle ta en längre sväng och låta den jobba lite, det kan faktiskt hjälpa. Annars är det nog att ta bort toppen igen som gäller och se över de trilskande ventilerna.
av matilda
Om jag mot förmodan får igång motorn igen kanske jag skulle köra med hög inblandning, kanske 50% E85 om det nu kan bidra till att rena ventilstyrningarna. Det känns lite osannolikt, men jag förstår ju inte orsaken till att ventilerna beckar fast. Jag försökte verkligen rengöra och vara noggrann när jag hade ur ventilerna och slipade in dem. Jag kan ju läsa om detta problem på nätet, men inte hur man botar det.
av jaka
Hej!
Det är ganska enkelt! Ventilerna beckar fast pga av gammal inbränd olja!
Man ska/bör byta olja vart 500/1000mil och alltid köra med 5W-40 eller 5W-50 syntetolja!
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Det är ganska enkelt! Ventilerna beckar fast pga av gammal inbränd olja!
Man ska/bör byta olja vart 500/1000mil och alltid köra med 5W-40 eller 5W-50 syntetolja!
Varför hälla i svindyr syntetolja i motorn för att sedan hälla ut den igen efter 500 mil ?? Nä, vid sådana bytesintervaller duger "gammal hederlig" mineralolja mer än väl. Som ex.
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... arge/36966
4L för 159kr
Syntetolja är framtaget för moderna motorer under extrema påfrestningar. Bara för att du kan köra en F1 motor på sådan olja betyder det inte att den är bra för dig och din körning. Skulle inte förvåna mig om den motor denna tråd handlar om har/har haft syntetolja i sig. Som exempel på syntetoljans förträfflighet har jag sett en reklam där någon startar i modern bil i Arktis på vintern och sedan kör hala dagen i Saharas öken. Det är nog inte så många av våra bilar vi "pratar om" här som behöver en sådan olja. Sedan finns det fördelar med syntetolja också, men för "våra" bilmotorer är de "överkurs" i dom allra flesta fall

Mvh
Lennart
av matilda
Jag undrar bara om jag ska byta topplocket eller hela motorn från en reservdelsbil. Jag vill ju inte skruva onödigt mycket. Det kan vara onödigt arbete och risken finns att man ställer till nya problem. Därför vill jag få reda på orsaken till att ventilerna beckar fast.
Jag är tacksam för alla förslag.
av rid54
Orsaken till att ventilerna "beckar fast" kan nog bara fastställas genom att lyfta toppen och granska de trilskande ventilerna. Det kan ju vara avlagringar inne i styrningen, att spindlarna blivit lite krökta, att bränslet lämnat mycket avlagringar eller att fjädrarna har mattats eller gått av, eller att lyftarna strular på något sätt (kärvar i styrningen eller, om de är hydrauliska, krånglar på annat sätt). Jag har svårt att tro, att något i motorns underdel kan orsaka detta, annat än möjligen total brist på oljekontroll i de berörda cylindrarna (alltså kolvringarna slut), men det borde synas eller märkas vid kompressionsprov och genom mycket olja på tändstiftet. Troligen bör du lyfta toppen, igen, för att kunna fixa eller bestämma dig för ett motorbyte.
av matilda
Efter en timme med motorvärmaren på startade motorn om än lite tvekande men övergick snabbt till att gå perfekt och fick gå på tomgång i 20 minuter och gick perfekt tills jag stängde av den. När den kallnat efter 3 timmar försökte jag förgäves starta den och den lät som om ventilerna åter beckad igen. Jag tog av ventilkåpan och drog runt motorn sakta för hand och såg då att alla ventiler utom avgas 3 inte rörde sig. Den stod i mellanläge och följde inte efter kammen upp. När kammen började trycka ner ventilen gick det tungt och kamremmen kuggade över vid kamaxeldrevet. Vad tror Ni om detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
Drog du runt motorn med en nyckel på bulten till kamaxeldrevet? Då är det lättare att få remmen att hoppa, då ska vevaxeln dras runt med "slacksidan". Vrider du motorn med vevaxeln, drar du runt kamaxeln med "sträcksidan".
Jag har varit med om att kammaxeln skurit i lagringen i topplocket p.g.a tätt i oljekanalen från blocket. Det kan ju förklara att kamaxeln går trögt och remmen hoppar, kan också förklarar varför ventilerna stannar nere. Kommer inte tillräckligt met ny olja, kan det inte "skölja bort" den gamla

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]