- ons 07 maj 2014, 17:17
Har en Volvo 740 -92 med Regina/Rex som har fått nedslag på besiktningen för att avgasvärdena är för höga. Började med att byta Lambdasond, utan resultat. Efter detta bytte jag lufttemeratursensorn, även detta utan förändrade värden. Körde igenom besiktningen med ca 50% etanol i tanken en gång, detta sänkte värdena lite, men ändå inte tillräckligt. Jag har även provat att byta kylvätsketemperatursensorn som ska smeta på lite extra bensin när motorn inte är varm, tänkte att det kunde vara den som hade gett sig, men icke. Under tidens gång har jag hunnit med att byta olja, oljefilter och tändstift. Alla tändstiften ser ut som de ska och det verkar inte vara så att det är en cylinder som får mer bensin än någon annan då inget utav stiften är mer sotigt än något annat. Efter mycket surande så slog det mig att Lambdasonden som jag bytte kanske inte är kompatibel med Regina, så tog numret från lambdan som satt på från början och beställde ännu en lambdasond. Båda har varit begagnade, då jag inte vill lägga 1800 spänn på en ny. Trots allt detta så är värdena fortfarande för höga. Det som är kvar att byta är typ katalysatorn, men känns inte som att den kommer påverka Lambdavärdet, och det känns inte som att det är den som är boven riktigt. Men vad vet jag, ingen med fler förslag?
Min fråga är:
Vad mer ska jag prova för att få rätt värden? Byta motor? Tålamodet börjar tryta, så om det inte börjar fungera snart så blir det ett sänke till metspöet av den.
Mina avgasvärden är:
Lambda - ca 0.77
CO - 8.5
CO 2500 - 9.4
HC - 200-250
Har möjlighet att åka ner till den lokala verkstaden och mäta värden i stort sett när som helst.
Min fråga är:
Vad mer ska jag prova för att få rätt värden? Byta motor? Tålamodet börjar tryta, så om det inte börjar fungera snart så blir det ett sänke till metspöet av den.
Mina avgasvärden är:
Lambda - ca 0.77
CO - 8.5
CO 2500 - 9.4
HC - 200-250
Har möjlighet att åka ner till den lokala verkstaden och mäta värden i stort sett när som helst.
- By Hezzen13