Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joelf skrev:Hör inte hemma här kanske, men på min xc70 -14 så går larmet ögonblickligen om hunden är i bilen, det har det inte gjort på de gamla bilarna. jag vet att man ska sätta på nedsatt larmfunktion men vem kommer ihåg och orkar med det varenda gång.
Man lär sig med tiden....har två väldigt vaktande schäfrar i våran XC70 och när man har varit inne i affären och man har fått meddelandet på VOC att larmet har gått ett antal gånger så lär man sig:)
Mwi skrev:Vi har beställ en hund (schäfer) som vi förhoppningsvis skall hämta om 10 veckor.
Skall man satsa på en hundbur? Själv tycker jag de är lite klumpiga. Eller skall man satsa på en original skiljevägg, jag har redan stålgallret och är lite fixerad till originalprylar, vilka är för & nackdelarna?
Vi kommer bara att ha hunden i bilen vid resor.
Hur går det med tiken? Trivs hon bra i bilen? Inte åk sjuk?

Gärna en bild på din underbara schäfer i bilen hade varit kul att se:)
Mccartney skrev:
joelf skrev:Hör inte hemma här kanske, men på min xc70 -14 så går larmet ögonblickligen om hunden är i bilen, det har det inte gjort på de gamla bilarna. jag vet att man ska sätta på nedsatt larmfunktion men vem kommer ihåg och orkar med det varenda gång.
Man lär sig med tiden....har två väldigt vaktande schäfrar i våran XC70 och när man har varit inne i affären och man har fått meddelandet på VOC att larmet har gått ett antal gånger så lär man sig:)
Är det någon sensor som kopplas ur när man trycker "enter för nedsatt skydd"? Vi har också en schäfer som någon gång lyckats med att sätta igång larmet när man glömt trycka enter. Om larmet känner av små rörelser av en hund som rör sig i bilen borde väl larmet även gå igång om det blåser kraftigt?
av Mwi
Mccartney skrev:Hur går det med tiken? Trivs hon bra i bilen? Inte åk sjuk?
Gärna en bild på din underbara schäfer i bilen hade varit kul att se:)
Hon trivs med att få följa med och hoppar in direkt i bilen, inga problem med någon åksjuka. Vi köpte en schäfer som egentligen inte var till salu, men vi har i alla år haft bra kontakt med kenneln så vi fick lov att köpa en av deras tikar.
Min fru och barn ville ha en liten hund :oops: jag ville ha en schäfer, kenneln löste problemet åt oss. En snäll och mild tik på 2 år som är liten väger ca 22 kg, våran förra hanne var stor och snäll men vägde 47 kg så det känns som en riktigt bra lösning för hela familjen.
Skall försöka fixa till någon bild.
22 kg, det var ovanligt på en Schäfer. Det är inte så rysligt mycket mer än min långhårstax. Han väger 13 kg.
Bilagor
Kopia av 3007.jpg
Kopia av 3007.jpg (68.7 KiB) Visad 516 gånger
Fantastiskt kul med hundar!

Min mops Percy väger 11kg och 14 månader. Alla andra mopsar ser ut att vara valpar när Percy kommer fram. Veterinären sa att han va stor men inte tjock 8)

En gång har han lyckats få igång larmet på C30n så VOC ringde och undrade. V60n är inte lika känslig.
SvenB skrev:22 kg, det var ovanligt på en Schäfer. Det är inte så rysligt mycket mer än min långhårstax. Han väger 13 kg.
Han är en riktig skönhet:)

Någon som hört ryktena att polisen har fått klagomål på att dem har för små hundburar till sina hundar?
Mccartney skrev:
SvenB skrev:22 kg, det var ovanligt på en Schäfer. Det är inte så rysligt mycket mer än min långhårstax. Han väger 13 kg.
Han är en riktig skönhet:)

Någon som hört ryktena att polisen har fått klagomål på att dem har för små hundburar till sina hundar?
Jag läste någon artikel om det på nätet. Tror det var Sydsvenskan, då det var en upphandling om nya bilar till hundenheten i just Skåne som stoppats i avvaktan på beslut. Undra just vilka bilar det gäller, kan inte tänka mig att XC70 skulle vara för liten, den har man ju "alltid" haft som hundbil.

E-klass rullar som hundbil i bl a Skåne och Sthlm, men även den har ju gott om plats i skuffen. Kanske Passat eller BMW 5-serie som avses? Åtminstone den senare har rullat som testbil i div myndigheter runt om i landet på senare tid.
Sceptic skrev:
Mccartney skrev:
Är det någon sensor som kopplas ur när man trycker "enter för nedsatt skydd"? Vi har också en schäfer som någon gång lyckats med att sätta igång larmet när man glömt trycka enter. Om larmet känner av små rörelser av en hund som rör sig i bilen borde väl larmet även gå igång om det blåser kraftigt?
Det är en rörelsesensor, minns jag rätt sitter den i innerbelysningen i taket, mellan fram- och baksätet. Finns kanske även en i bagaget?
Det positiva är ju iaf att hunden isåfall bevisar att den fungerar som den ska! :)
Saibot90 skrev:
Sceptic skrev: Är det någon sensor som kopplas ur när man trycker "enter för nedsatt skydd"? Vi har också en schäfer som någon gång lyckats med att sätta igång larmet när man glömt trycka enter. Om larmet känner av små rörelser av en hund som rör sig i bilen borde väl larmet även gå igång om det blåser kraftigt?
Det är en rörelsesensor, minns jag rätt sitter den i innerbelysningen i taket, mellan fram- och baksätet. Finns kanske även en i bagaget?
Det positiva är ju iaf att hunden isåfall bevisar att den fungerar som den ska! :)
Tack, jodå nog har jycken lyckats med det ett par gånger när man glömt "enter". Jag trodde att det hade något med skakningar att göra då larmen också kan gå igång på gungande båtar och liknande.

Häromdagen kom en eventuell indikation p&arin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]

Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]