Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anneliturbo
hej. behöver hjälp- har en v70 2,5t avd .automat 1998. den är chipad. hos bsr. till 239hk. sen har jag monterat,3 tums downpipe. med race kat.med simmons duplex system bak. öppet jr filter. bytt turbo från 13g. till en 16t. håller motorn för det. anneli
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Omöjligt att svara på. Enda sättet att få svar på det är att öppna motorn och inspektera kolvar, stakar, skrapringar, vändkanter, ventiler osv osv osv.

Det är ALLTID riskabelt att trimma en gammal motor i okänt skick.

Visst, du kan ju vänta på svar från någon som har samma setup, men det hjälper inte dig ett skit iaf, eftersom alla motorer är olika.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jag har bara haft en del hårt trimmade amazoner o dyl vet inte mycket om de här bilarna.
men har man hårt trimmat får man vara rädd om grejorna vid körning serva oftare jag hade bara motorer som samtidigt renoverats vid trimmning b20 det var på artonhundratalet.

men som Lucifer säger det är alltid en risk å trimma
orenoverade motorer jag håller dock tummarna för att din håller.

stavninga Bjur ja på Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jovisst men det hände att motor växel låds o bakaxel delar for ut över vägen ibland i alla fall
bakvagns infästningar pajja stag etc.
men man var jäkligt vild för att utrycka sig snällt.
hade man kört på ett annat sätt hade det hållit länge ändå.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av BjarneJ
Får hålla med lucif3r, ta det varsamt med att trimma orenoverade motorer. Har sett en del havarier där personer har fått för sig att slänga i en turbo på en standardmotor utan att ta reda på att turbomotorer har kolvar med lägre komp. I regeln har de då ej heller kollat annat så värst noga, så fortsätt, men planera för en kommande motorrenovering.
av SubMarine
Kolla upp så att ditt laddtryck inte skenar iväg vid gaspådrag på grund av ett rejält minskat mottryck.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
gubbstrutt skrev:jovisst men det hände att motor växel låds o bakaxel delar for ut över vägen ibland i alla fall
Poängen var att när man rasar en rödblockare på det sättet så skulle man rasat 3-4st vitblockare redan :P

Riktigt kinkiga motorer det här. 2.5orna är ju riktigt dåliga eftersom dom knappt har något foder mellan cylindrarna(lösning: schimsa), tidiga vitblockare (-00 tror jag) har heller inga vevhusventilationsfönster mellan cylindrarna, så det är relativt enkelt att få på tok för högt tryck där inne(lösning: fräsa fönster alt. köpa ett nyare block).
Det kräver en hel del modifikationer av dessa block innan man kan plocka ut lite mer effekt, medans en B230 klarar typ 400hk omodifierad(om man kör som folk! :)).
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:
gubbstrutt skrev:jovisst men det hände att motor växel låds o bakaxel delar for ut över vägen ibland i alla fall
Poängen var att när man rasar en rödblockare på det sättet så skulle man rasat 3-4st vitblockare redan :P

Riktigt kinkiga motorer det här. 2.5orna är ju riktigt dåliga eftersom dom knappt har något foder mellan cylindrarna(lösning: schimsa), tidiga vitblockare (-00 tror jag) har heller inga vevhusventilationsfönster mellan cylindrarna, så det är relativt enkelt att få på tok för högt tryck där inne(lösning: fräsa fönster alt. köpa ett nyare block).
Det kräver en hel del modifikationer av dessa block innan man kan plocka ut lite mer effekt, medans en B230 klarar typ 400hk omodifierad(om man kör som folk! :)).
oj då det här är långt utanför min vetskap om vitblockare. det var väl tur att jag inte hade de här motorerna på den tiden då
låter som jag skulle kunnat kört ras på en moddad vitblockare med när man var som värst.
i nån b20 hade jag kanske 180 hk högst. nåra trimmade b230 med turbo å sånt har jag aldrig haft tyvär artonhundratalet som sagt :mrgreen: .
min poäng var att man bör köra mycket försiktigare än vad jag gjorde o va noga med sakerna måste ju vara samma nu som på artonhundratalet
nyrenoverat/ moddad bottendel eller ej. nu struntar vi i stenåldern så ni kan gå tillbaka till nu tid.
vi får hålla tummarna för henne.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]