Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Seriöst, är det värt jobbet att laga lite rost på skärmkanterna? (plus nån bubbla på bakluckan under regskylten) Först demontera plasten i hjulhusen, sen slipa bort rost, prima, spackla, slipa, spraya. Sen måste man väga in resultatet. Jag har en mörkblå lack vilket kanske är mer tacksamt, men är det värt laga rosten? Jag kanske kör bilen max 2 år till. Dem är annars jättefin, jag o far har ägt bilen sidan den var ny. Allt trasigt är bytt, nya blinkers mm. Snart rullat 25,000mil, kan rulla det dubbla minst. Hmmmmm..... Hur lång tid tar det att laga rost på skärmarna? Tror alla 4 bör ses över. 20 timmar?
Användarvisningsbild
av P210
Hur noga du än gör kommer det tillbaka, tyvärr - hur noga det är gjort bestämmer hastigheten - sedan blir det ju oftast färgskillnad och skarvar.
Köra runt med synlig rost tycker jag inte är snyggt, så fort det dyker upp rost ska man ju åtgärda det, det fördröjer ju spridningen.
Upp till dig hur noga du behöver vara, det räcker kanske att slipa ned rosten med grovt papper och pensla/spraya i det som man kommer åt utan att demontera något.
Bild
P210 skrev:Hur noga du än gör kommer det tillbaka, tyvärr - hur noga det är gjort bestämmer hastigheten - sedan blir det ju oftast färgskillnad och skarvar.
Köra runt med synlig rost tycker jag inte är snyggt, så fort det dyker upp rost ska man ju åtgärda det, det fördröjer ju spridningen.
Upp till dig hur noga du behöver vara, det räcker kanske att slipa ned rosten med grovt papper och pensla/spraya i det som man kommer åt utan att demontera något.
Bild
I mitt fall så ser rosten ut att ätit sig fast ganska djupt i plåten, tror inte det räcker med bara slip-papper, man måste nog köra med borrmaskin och ståltrissa eller vad det kallas, en snurra med små ståltrådar på. På min bil så sitter plasten i hjulhusen även ut på kanterna, så får att komma åt all rost måste jag tyvärr bort med all plast. Jag har fär mig jag demonterade plasten i hjulhuset på min förra bmw, det som tar tid är att få tillbaka plasten, lite trixigt, få loss den är enkelt, sålänge skruvarna inte är för rostiga.

Kul du visade en bild! Skulle va kul se resultatet :D Röd färg oxiderar så in i bomben, vilket även den gjort, det blir svårt för dig att inte få färgnyanser.
Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]

Bor du i en storstad? Åk då till en li[…]

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]