Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som jag har nämnt i tidigare inlägg kör jag bara på etanol, och detta sedan två år tillbaka sedan jag köpte den begagnad.

För en tid sedan fick jag problem med med att starta bilen när den var kall, fast det var 10-15 grader plus. Jag tror att problemen började efter en fulltankning hos JET. Jag hade tidigare etanol E85 i tanken och även denna gång, alltså inget bränslebyte till/från bensin. Som oftast tidigare har jag tankat på ST1 men även har det blivit någon tankning hos JET, OKQ8 osv.

Testade att öppna tankluckan och köra en bra bit för att få bort problemen men det ville sig inte. Som jag har förstått så ska bilen adapterara sig efter tankning. Detta löste inte problemet kanske inte så konstigt då jag inte har gjort ett bränsleskifte på 2år.

Nu har jag kört slut på tanken och åkte sedan till ST1 och slog i fullt med E85 igen. Här kanske många hade testat bensin, inte jag! :D

Nu den senaste veckan har bilen startat precis som den alltid har gjort dom två åren jag har haft den.

Vad kan ha orsakat problemet? Kan det ha varit en dålig "etanolbatch" hos JET?

Förstår att många hade testat bensin direkt när problem startade och sen kört vidare...
För ett par veckor sedan hade jag också problem med kallstart efter en tankning E85, och då hade jag redan etanol i tanken alltså inget bräsnlebyte. Misstänkter att det var mackens soppa som är boven. OKQ8.
Fick tips hos min Volvoverkstad för någon månad sedan att köra en bränsletillsats lite då och då, dels för att få bort fukt men även för den goda smörjeffekten som etanolen saknar! Kört med denna tillsats http://www.redlineoil.se/tillsatser/bra ... si-alcohol och tycker bilen går "renare" på den. Dunkade i en hel på 65l men finns mätsticka för 70l/tank och då räcker 1 flaska ca 4-5 fulltankningar. Värt att testa :)
jpennerb skrev:Hej!

Som jag har nämnt i tidigare inlägg kör jag bara på etanol, och detta sedan två år tillbaka sedan jag köpte den begagnad.

För en tid sedan fick jag problem med med att starta bilen när den var kall, fast det var 10-15 grader plus. Jag tror att problemen började efter en fulltankning hos JET. Jag hade tidigare etanol E85 i tanken och även denna gång, alltså inget bränslebyte till/från bensin. Som oftast tidigare har jag tankat på ST1 men även har det blivit någon tankning hos JET, OKQ8 osv.

Testade att öppna tankluckan och köra en bra bit för att få bort problemen men det ville sig inte. Som jag har förstått så ska bilen adapterara sig efter tankning. Detta löste inte problemet kanske inte så konstigt då jag inte har gjort ett bränsleskifte på 2år.

Nu har jag kört slut på tanken och åkte sedan till ST1 och slog i fullt med E85 igen. Här kanske många hade testat bensin, inte jag! :D

Nu den senaste veckan har bilen startat precis som den alltid har gjort dom två åren jag har haft den.

Vad kan ha orsakat problemet? Kan det ha varit en dålig "etanolbatch" hos JET?

Förstår att många hade testat bensin direkt när problem startade och sen kört vidare...
Hade precis samma problem som dig efter att ha tankat en full tank på Jet i Mars.
Provade precis som du att öppna och stänga tanklocket och sen körde jag ca en halvtimme
för att adaptionen skulle känna av bränslet. Men det vart inte bättre trots flera försök.
När tanken sedan var slut så tankade jag fullt på OK/Q8 och efter det så har det inte varit
några problem alls med att starta bilen igen. Mejlade Jet och hörde om någon annan hört av
sig med liknande problem men det svarade dom att det inte hade gjort. Förmodligen så måste
det ha varit någonting med etanolen i den sändningen.
Kul och intressant att fler har haft liknande problem. Det kanske är för stora toleranser för E85 som gör att det blir problem för oss som kör med bränslet.

Har aldrig trott att dessa "tillsatser" gör någon nytta men kanske inte så dumt att testa.

Jag fick alltså problem hos JET och blev bättre hos ST1. Någon annan helt tvärt om!? :roll: Jaja, fårn början är det nog samma bränsletillverkare så man kanske inte ska lite sig till ett mackmärke. Nästan så jag ska testa JET bara för att se om detta var en engångsgrej! :)

Jag kanske haft tur att tanka på rätt station med etanol sedan fem år tillbaka då jag körde Saab biopower under några år utan problem.
jpennerb skrev:Kul och intressant att fler har haft liknande problem. Det kanske är för stora toleranser för E85 som gör att det blir problem för oss som kör med bränslet.

Har aldrig trott att dessa "tillsatser" gör någon nytta men kanske inte så dumt att testa.

Jag fick alltså problem hos JET och blev bättre hos ST1. Någon annan helt tvärt om!? :roll: Jaja, fårn början är det nog samma bränsletillverkare så man kanske inte ska lite sig till ett mackmärke. Nästan så jag ska testa JET bara för att se om detta var en engångsgrej! :)

Jag kanske haft tur att tanka på rätt station med etanol sedan fem år tillbaka då jag körde Saab biopower under några år utan problem.
Nu är det ju så att St1 äger en del av JET-stationerna. Så risken (möjligheten ?) att det är samma leverantör är tämligen stor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/JET
Volvordesign89 skrev:Fick tips hos min Volvoverkstad för någon månad sedan att köra en bränsletillsats lite då och då, dels för att få bort fukt men även för den goda smörjeffekten som etanolen saknar!

svårt att tänka sig en bättre avfuktare är etanolet i sig som fungerar som torkämne av hög klass när den är torrare än 96% (vilket all bränsleetanol är då den torkas till nära 100% etanol innan det blandas med bensinen i samband med tillverkningen) i jämförelse med tex. ren bensin (utan alkohol i)

sedan man började med 5% etanol i dagens bensin så är 'vattenkondens' i tanken en ytterst sällsynt företeelse då skvätten som kan binda vatten är betydligt större än när man förr skvätte i en flaska isopranol som 'karburatorsprit' på den tiden motorbensin inte hade etanol i sig och vattendroppar som åkte fram och tillbaka i botten av tanken var en högst verklig realitet.
Rådlös skrev:
jpennerb skrev:Kul och intressant att fler har haft liknande problem. Det kanske är för stora toleranser för E85 som gör att det blir problem för oss som kör med bränslet.

Nu är det ju så att St1 äger en del av JET-stationerna. Så risken (möjligheten ?) att det är samma leverantör är tämligen stor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/JET
Har de inte skyltat om alla deras JET till ST1? Jag tycker mig ha märkt det så jag tror att alla kvarvarande JET är JET (fast snart INGO då...). För annars kändes det som om det var skillnaden mellan dem som strular, även om båda fungerar bra för sig. Just att folk har haft problem att byta kedja, men jag antar att urvalet är för litet :-).
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]