Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Tack för alla svar! :-)-)

Sammanfattningsvis,
Köp XC70 II 3.2: 5 röster
Köp XC70N 2.5T: 2 röster
Köp XC90 istället: 1 röst

Få servicepunkter och trevligare automatlåda är också ett plus för 3.2-motorn. Jag räknar med att få byta/spola olja i lådan oavsett vilken bil jag köper. Det är viktigt för frugan att bilen är problemfri snarare än bränslesnål och billig.

Jag är dock lite orolig att jag ska tycka att motorn känns svag, då 2,4D:n har strikt bättre vrid och kraft mellan 1000 och 4000 varv, och jag är bortskämd med 420 nm idag mellan 1500 och 3000 varv. Å andra sidan dalar 2,4D-prestandan väldigt snabbt över 3500 varv, och bensinarna håller skapligt jämnt vrid ända upp till 6000 varv. Kanske är mest en vanesak ?:-/ Självklart skulle man vilja ha en T6, men dessa kostar cirka 100 kkr mer och det ligger helt enkelt utanför min budget.
av Lövet
Det är bara en vanesak med 3.2an att den varvar lite mer vid acceleration. Låt den göra det, det låter bara vackert.

Jag gjorde den dyraste servicen på min 3.2a vid 12.000 mil. Det kostade 5.800kr...
Sånt gör gott för totalekonomin.
Användarvisningsbild
av MartinS
24k servicen är ganska dyr på 3.2/T6 då man byter agregatremmen, vilken är hyfsat integrerad på dessa motorer, detta plus 12k intervallet som ju då upprepas gör att den kostar ett par spänn. Men man slipper ju kamremmen eftersom det är kedja. Över lag är det dock en väldigt underhållsfri motorkonstruktion.
av dissonans
XC70 II är körmässigt en mycket trevligare bil än XC70N, map t ex fjädringskomfort och stabilitet. XC70N gungar fram, XC70 II anser jag bara både fastare och mer komfortabel. Bromsarna skiljer en hel del också.. Utvecklingen har gått framåt =) Däremot håller jag med om att stolarna i de gamla är bättre.
Användarvisningsbild
av milktrucker
XC70 är en klumpig bil som inte har bra vägprestanda, dvs den får inte kontakt med vägen på ett bra sett och körupplevelsen är en bit bort om man jämför med V70.

Ja jag råkar ha en XC70, men jag har inte haft "användning" av bilens egenskaper. Har inte behövt AWD hittills öht som jag trodde jag skulle ha. Markfrigången....tjaaa'a......den är gjord för att gå utanför skogsvägarna över stock o sten, för vanliga skogsvägar funkar bra med V70.
Jag har mycket svårt att tro att du, xerent, får användning av XC70's egenskaper. För V70 är en bättre bil på vägen och det är få gånger man kör över stock o sten.

Om du vet med dig att du inte kommer köra utanför vägen över stock o sten så kan du lika gärna välja V70 AWD, den har högre markfrigång än V70 FWD och lägre pris än XC70.
av llesrof
milktrucker skrev:3.2 är en ovanlig motor som finns i få bilar.
Ja, det är inte ofta man ser någon till salu. Fast Akvidsons Bil brukar alltid ha en till salu. Eller om det är samma de försökt kränga länge. Och den skulle jag passa mig för j-vligt noga :mrgreen:
av Lövet
Akvidsson säljer krockat USA skräp som är lagat i Baltikum. Det ska man inte gynna med ett öre.
Användarvisningsbild
av xerent
milktrucker skrev:Jag har mycket svårt att tro att du, xerent, får användning av XC70's egenskaper.
Frigångshöjden hjälper till när man ska åka på oplogade vägar, halvmeter snö, vilket jag kommer att behöva göra ibland, och sen sitter man högre upp och har lite bättre uppsikt. Annars har du rätt i det du skriver, men jag tror att jag kan leva med lite sämre vägegenskaper för att vara säker på att komma fram till stugan.
av llesrof
andreas_lofgren skrev:Akvidsson säljer krockat USA skräp som är lagat i Baltikum. Det ska man inte gynna med ett öre.
Precis. Det är därför jag passar mig för deras bilar :mrgreen:
av valln
milktrucker skrev:3.2 är en ovanlig motor som finns i få bilar.
O andra sidan så är 2.5T ingen höjdare heller. Har krånglat relativt mycket.
prestandamässigt är de säkert lika.
I några inlägg har du skrivit att 2.5T skulle krångla mycket, men kan du vara konkret och utveckla detta?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst