Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kavorka79
Hej!

Vi funderar på att köpa en Volvo V70 D3 från 2011. Vi är två vuxna och ett barn och kommer köra max 1500 mil om året och planerar att äga bilen 5-6år. Det vi har funderingar på är om det är värt att lägga mer pengar på en låg milare eller inte.

De vi har tittat på är i runda slängar;

V70 ca 8000 mil 175.000:-
V70 ca 11200 mil 158.000:-

länkar:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=11&w=1

Är det värt 15-20 tkr till för att få mindre mil? Vi tar även tacksamt emot andra tips gällande köp av begagnad bil då det blir vårt första köp.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 kavorka79, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
En 10000 milad V70 är bara inkörd. Jag skulle utan tveka välja "högmilaren".
Om 5 år är skillnaden mellan en 18000 milare och en 12000 milare inte 40.000kr så strikt ekonomiskt vinner du på det.
Användarvisningsbild
av joel80
Om ni "bara" kör 1500 mil per år kanske en diesel inte är det bästa. Speciellt om många resor är korta. Du kommer också åka på dubbelt så många service-tillfällen som egentligen behövs rent mil-mässigt. Du kanske ska räkna lite på om det inte blir billigare med en bensin eller bensin/etanol.
av Lövet
Med så kort körsträcka blir drivmedelskostnaden klart mindre än värdeminskning+försäkring+skatt+service. Köp den motor du trivs bäst med.
av kavorka79
Tack för svaren, tog lite extra tid att svara då det varit fullt upp här hemma.
joel80 skrev:Om ni "bara" kör 1500 mil per år kanske en diesel inte är det bästa. Speciellt om många resor är korta. Du kommer också åka på dubbelt så många service-tillfällen som egentligen behövs rent mil-mässigt. Du kanske ska räkna lite på om det inte blir billigare med en bensin eller bensin/etanol.
andreas_lofgren skrev:Med så kort körsträcka blir drivmedelskostnaden klart mindre än värdeminskning+försäkring+skatt+service. Köp den motor du trivs bäst med.
Vi har varit och provkört en T4 men gillade karaktären bättre på D3, då båda verkar ha samma serviceintevall 3000mil/1år så vet jag inte om det kommer göra någon större skillnad. Som det är nu känns det som att diesel har bättre andrahandsvärde men det kan ju ändras med drivmedelspriserna så vi går nog på den vi gillade bäst.

Vi har efter era kommentarer och funderingar iaf skippat den dyrare och funderar nu på dessa två (eller liknande i framtiden):

1. 11200 mil
2. 8000mil + nyckelavstängning airbag

Har provkört båda och #1 hade något problem med obalans i julen eller liknande då den hade en ABS-light känsla vid inbromsning i hög fart. Detta skulle dock säljaren åtgärda samt utföra en service då det var dags för det. Tyckte dock att kopplingen hade en liten "puckel" innan dragläge vilket säljaren sade var normalt men som helt saknades på #2. Plus för nyckelavstängning på #2 om det skulle bli ett syskon snart. Dock hade #2 fler lackskador, stenskott i fronten och någon skada på förardörren,är det något man åtgärdar eller är det bara att leva med? Hur blir det med rostskydd och lackskador?

Med tanke på detta lutar det åt #2 men vi har inte bestämt oss om vi ska lägga de pengarna på den bil, ursprunglig budget var 140-150tkr.
Senast redigerad av 1 kavorka79, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Att dieseln har bättre andrahandsvärde får ju du som köper treåringen betala allra mest för.
Om ytterligare 3-4 år skillnaden i kronor betydligt mindre.
Håller med om att D3 har en trevlig karaktär.
Både D3 och T4 går bättre som MY12 än som MY11.
Skillnaden i ägandekostnad är inte stor vid 1500 mil/år. T4 är billigare att serva.
PH
av VolvoRullare
Hej,
Som ett svar på din tråd-fråga så köpte förra veckan en liknande bil som du letar efter. En V70 D3 -11 Momentum, halvläder och klassiska tillbehör (men med elbaklucka vilket få har) från KVD för 179 000kr ink inropsavgift och transport till Sthlm (som familje/småbarnsbil). Den har gått "bara" 5 700mil och jag tror priset var hyfsat för den - vet dock ej, kan inte detta så bra. KVD är väl inte kända för att vara billiga på V70 (de är lättsålda) så du bör hur som helst kunna komma ner i pris något.

Angående D3-motorn så trivs jag jättebra med den motorn även om den är onödigt stark enligt mig. Jag har även testat 109-hästaren men inte 163HK förens jag köpte den jag köpte... osett alltså. :-) Men 163 häster behöver jag verkligen inte om jag ska vara ärlig - jag hade kunna gå på den mindre motorn på 109 hästar utan problem. Men visst är det roligt med lite tryck. Jag fick dock tips att bensinkostnaden är ringa i förhållandet till helhetskostnaden samt att andra handsvärdet nog är högre - så därför gick jag på D3. Ingen störe vetenskap än så.

Lycka till
Emil
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]