Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Renvaktar
Hallå!

Nu är det så att jag har ärvt morfars gamla 240 från 83 med 8647 mil på mätaren som han va enda ägaren på, Bilen har dock varit
avställd dom senaste 9 åren. Den är i nyskick, Dock så åker jag på att renovera nästan allt i broms väg (Allt utan rören). Så, skivor,ok,belägg,handbromsbackar, slangar ska bytas runt om. Vad har in för erfarenhet av BILTEMAS skivor,ok & slangar? Beläggen vet jag sen innan att dom är mindre bra. Vill ha bilen i bra skick till sommaren utan att det ska kosta en förmögenhet. Och jag anser att Biltemas priser är klart godkända om man ska jämföra med Mekonomen,volvo,skruvat , leta osv!
Men vill bara höra om va ni här säger om de. Så jag inte gör bort mig på vägen.

Tack på för hand!
Renvaktar skrev:Hallå!

Nu är det så att jag har ärvt morfars gamla 240 från 83 med 8647 mil på mätaren som han va enda ägaren på, Bilen har dock varit
avställd dom senaste 9 åren. Den är i nyskick, Dock så åker jag på att renovera nästan allt i broms väg (Allt utan rören). Så, skivor,ok,belägg,handbromsbackar, slangar ska bytas runt om. Vad har in för erfarenhet av BILTEMAS skivor,ok & slangar? Beläggen vet jag sen innan att dom är mindre bra. Vill ha bilen i bra skick till sommaren utan att det ska kosta en förmögenhet. Och jag anser att Biltemas priser är klart godkända om man ska jämföra med Mekonomen,volvo,skruvat , leta osv!
Men vill bara höra om va ni här säger om de. Så jag inte gör bort mig på vägen.

Tack på för hand!
8647 mil :-O) grattis. jag kommer här enbart att snacka om mina egna erfarenheter.
bromsslangarna biltema har funkat för mig.
skivor det verkar som det är lite ojämn kvalla på dom tänk på inkörningen gäller alla.
har ok från biltema på min s70 funkar sen tre år utan mankemang.
handbromsbackar o monering sats brukar duga bra.
huvudbroms cylinder köpte jag på sagda ställe en gång den var kass från start var ett tag sen ska nämnas.
det är möjligt att du får plocka från lite olika ställen.
huvud bromscylinder köpte jag från skruvat till min audi topran hette den funkar bra än misstänker att du åker på huve bromscylinder med.
vad för modell av 240 är det nu vart ja nyfiken här?.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Min erfarenhet av Biltemas bromsskivor och klossar är att det nog är av en sämre kvalitet än original och större reservdelskedjor. Det är inget negativt med det, snarare tvärt om. På en lite äldre bil som inte rullar så mycket och där man inte "nyttjar" toppfarten allt för ofta är det en fördel att skivorna inte är så hårda och klossarna lite mjukare. Dels håller det skivorna rena från rost lättare och om klossarna inte håller lika länge får man "motionera" oken oftare och smörja tappar och leder. Jag har Biltemas bromsklossar, skivor och sköldar runt om och ok och "handbromsgrejer" bak på min Volvo 745 GLT 16V -88B och bromsklossar runtom och skivor bak på frugans Passat Variant 1,8T -04. Det fungerar utmärkt. Har under åren servat bilar för släkt och vänner och sedan Biltema öppnade här har jag köpt det mesta av "service grejer" där. Har kompisar som har verkstäder och köper ganska mycket både reservdelar och verktyg där.

Mvh
Lennart
Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 och […]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]

Lånar denna tråd, Jag har haft problem[…]

Motorn tappar kraft och dör.

De ska ja testa, tack för hjälpen! Funk[…]